De Schiedammer Online

woensdag 16 september 2015

Startsein voor project van bijna tien miljoen voor herstel kades Lange Haven

SCHIEDAM - In de Korenbeurs hebben burgemeester Cor Lamers en algemeen directeur van Boskalis Pim van der Knaap (rechts op de foto) dinsdagmiddag hun handtekening gezet onder de overeenkomst voor het project dat in ongeveer anderhalf jaar de kademuren van de Lange Haven in goede staat moet terugbrengen. De uitvoering start begin 2016. De kosten van dit project bedragen 9,6 miljoen euro. Op de openbare aanbesteding hadden zich acht aannemers ingeschreven, waarvan Boskalis de voorkeur heeft gekregen.



Bij de feestelijke ondertekening van het contract in de Korenbeurs, legde burgemeester Cor Lamers uit waarom hij spreekt van het project 'Lange Haven Plus'. Het gaat er niet alleen om dat de kademuren op kwalitatief juiste manier hersteld worden, maar het gaat er ook om dat de omwonenden er op goede manier bij betrokken worden en dat voor hen de overlast beperkt blijft en dat de bereikbaarheid van het gebied zo goed mogelijk wordt gewaarborgd. Ook dient er verstandig worden omgegaan met de risico's die dergelijke werkzaamheden aan kademuren met zich meebrengen. Het dient op hoogwaardige en duurzame wijze te geschieden en dat binnen een periode van ongeveer anderhalf jaar. "Sommigen vinden dat wellicht nog lang, maar besef dan wel dat we hier werken op eeuwenoud gebied. Je weet nooit wat je daarbij allemaal nog tegenkomt. Het zou mooi zijn als we op de beoogde projecteinddatum van 1 juli 2017 helemaal klaar zijn, zeg maar enkele maanden voor de Brandersfeesten 2017", zei de burgemeester, met de voor de deur staande Brandersfeesten 2015 in zijn achterhoofd. "Het kan natuurlijk best zo zijn dat bepaalde onderdelen van het project al eerder klaar zijn", voegde hij er nog aan toe.

Waar bijna tien miljoen euro voor de gemeente Schiedam een aanzienlijke uitgave te noemen is, behoort het voor Boskalis naar geld gemeten niet tot de grotere projecten, volgens Pim van der Knaap. Het is voor ons wel een heel speciaal contract, aldus de algemeen directeur van het aannemingsbedrijf. "We weten wat de 'gegeven situatie' is en wat als de 'gewenste toekomstige situatie' wordt gezien. Van daaruit was de aanbesteding méér dan een prijsopgave. We hebben meegedacht over de realisatie, niet alleen een technische uitdaging, maar ook nog eens uit te voeren in een druk bewoond gebied. Daarom ook zullen we zoveel mogelijk niet op maar vanaf de kade werken. Het gaat om liefst twaalfhonderd meter aan kade. Er zullen niet minder dan zeventienduizend schroefpalen de grond in gaan."

Peter Kanninga, projectmanager van Boskalis, legde uit dat na de reparatie van de kademuren de gemeente Schiedam honderd jaar vooruit zal kunnen met haar kademuren. Met diamantboren worden er gaten geboord in de muren en op straat. In die gaten komen de zogenoemde metalen schroefpalen. Deze worden dwars met elkaar verbonden. Er ontstaat op die manier een ondergrondse staalconstructie in de vorm van een 'N'. Dat gebeurt zo om de tweeënhalve meter. Voor de stevigheid worden al die 'N's ook in lengterichting met elkaar verbonden. Daarop komen betonnen platen van zo'n 2,5 bij 2 meter. Zo ontstaan ondergrondse tafels met poten van staal en bladen van beton. Zodoende wordt het gewicht beter verdeeld van auto's op de Lange Haven (en bij evenementen op de Lange Haven het gewicht van de toeschouwers, zoals tijdens de dan weer mogelijke Gondelvaart).  Boskalis heeft nog niet eerder kademuren hersteld met de hiervoor beschreven technische aanpak. Wel zal aldus Kanninga gebruikgemaakt worden van onderaannemers die wel ervaring hebben met deze techniek. Deze is eerder toegepast in Alkmaar.

Hoe oud de muren van de Lange Haven precies zijn, is moeilijk te zeggen. Kanninga sprak van 'zo'n honderd jaar'. Jan Hendrik Bouman, projectmanager namens de gemeente Schiedam, gaf aan dat de meeste stukken van de Lange Haven wel ouder zullen zijn. De kades van de Beurssluis, die nu reeds onder handen worden genomen, dateren zelfs al uit de achttiende eeuw. De kades rond de Koemarktbrug vormen het jongere deel. Niet zozeer het verschil in ouderdom, maar het verschil in constructies van de muren, is een complicerende factor in de renovatie. Voor een deel heeft de muur een fundering van houten palen. Een ander deel van de muren staat 'op staal' wat een bouwterm is die wil zeggen dat er geen kunstmatige fundering is aangebracht onder de kademuren. De gekozen aanpak van 'tafel-constructies' is toepasbaar voor de verschillende kademuurfunderingen.

Op 29 september zal een voorlichtingsavond gehouden worden voor de omwonenden. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten