De Schiedammer Online

zaterdag 19 december 2015

HBSS tegen Rockanje in 6 minuten bijna op winst

Alles verliep in prima sfeer
VOETBAL/SCHIEDAM - De doelman van Rockanje tikte een venijnig schot uit de - vanuit de keeper bezien - linker bovenhoek. Het schot van buiten de zestien van de Schiedamse nummer vier, Hamza Boudli Arfaoui, was hard en gericht. Meer dan een hoekschop leverde het niet op. Met de fraaie redding zorgde de doelman ervoor dat de club uit de strandplaats, na het slechts zes minuten durende staartje van de bij een 2-2 gestaakte wedstrijd, naar huis kon met een punt. De v v Rockanje kon daar geen enkel wapenfeit tegenover stellen.


"Erg jammer dat het schot er niet inging, maar had de wedstrijd vijf minuten langer geduurd, dan had het er echt wel ingezeten dat we alsnog gescoord zouden hebben, de tegenstander daarentegen is nauwelijks over de middenlijn geweest", zei HBSS-trainer Marvin Janssen na afloop. Het gepromoveerde HBSS dat aan het begin van het seizoen zo prima bezig was en goed leek te zijn voor een plaats in de hogere regionen, zakte na het incident af naar de twaalfde positie. Na deze zes minuten, nu met 12 punten uit 13 wedstrijden. Rockanje blijft door het gelijkspel van vanmiddag met twee punten minder behaald op één positie lager.

"We staan met HBSS nu op een nacompetitieplaats; na de winterstop moeten we gaan zorgen daar vandaan te komen en daar heb ik alle vertrouwen in dat dat gaat gebeuren. Behalve koploper Nieuwenhoorn, ontlopen de meeste ploegen elkaar niet veel", aldus Janssen. Dat HBSS na de eerste seizoenshelft op 12 punten blijft steken, heeft te maken met de twee in mindering gebrachte punten, de twee jaar geldende voorwaardelijke straf van uitsluiting en met de mentale douw die de ploeg daarmee blijkbaar heeft opgelopen. "En vergeet ook niet", zei Marvin Janssen, "dat ik mijn beste speler ben kwijt geraakt". Cesar Mendes Teixeira, die op 17 oktober jl. rood kreeg in de gestaakte wedstrijd waarin hij nota bene de beste man van het veld was, werd immers voor anderhalf jaar uitgesloten van wedstrijden, waarvan zes maanden voorwaardelijk.

Het begin van de wedstrijd van 6 minuten, achterbal Rockanje
Marvin Janssen had de spelers na de warming up niet terug de kleedkamer laten ingaan, maar had het zodanig gepland dat direct aansluitend op de warming up met de wedstrijd werd begonnen, om de hartslag gelijk al op peil te hebben bij het begin van de wedstrijd. Een begin overigens met een achterbal voor Rockanje. Acht tegen acht (zeven tegen zeven is inmiddels een bekend speltype, leuk, maar dan wel op een half veld). Geen wisselspelers meer op de bank bij HBSS, wél één bij Rockanje, al werd daar geen gebruik van gemaakt. In plaats van scheidsrechter Gieles, had de KNVB als arbiter Sayed aangewezen. Hij maakte geen fouten, hij trok nul kaarten en trok geen seconde tijd bij. En ook beide doelmannen hielden de nul vandaag. Aan de prima sfeer tussen beide ploegen was geenszins te merken dat dit een staartje was van een gestaakte wedstrijd met een heetgebakerd slot; en dat is ook een groot compliment waard.

De eerste seizoenshelft is zo kort voor kerst als een nachtkaars uitgegaan. Als wij dan hier een kerstkaars mogen aansteken: nu even rust en afstand nemen, om na de winterstop herboren terug te komen. Dat is onze sportieve kerstwens voor HBSS.

Hamza, half achter scheids, laat even later een hard schot van de schoen komen

Van ijzer gezuiverd water wordt 45 meter diep de grond in teruggepompt

mr. Marcel Houtzager..A4-water is fractie van wat Gist Brocades onttrok



door Jan Schrijver



SCHIEDAM/DELFT - Gisteravond iets voor halfacht. Als een van de weinige officiële genodigden voor de niet-officiële opening, had Marcel Houtzager zich - nadat de minister de slagbomen had geopend en hij als genodigde in een van de zes busjes achter de minister aan de zes kilometer over de A4 had afgelegd - geposteerd op het Woudweg-viaduct over de A4, in afwachting van het eerste verkeer. Tussen de kleine honderd belangstellende omwonenden uit Schiedam en Vlaardingen. "Mooi toch, om hier straks de eerste auto's over de weg te zien rijden. Er is hier als Hoogheemraadschap toch de nodige energie ingestoken. Goed dan om het resultaat te zien", zegt Houtzager, die dagelijks bestuurder is van het Hoogheemraadschap Delfland, en die met de Blankenburgtunnel en de A13/A16 verbinding meer snelwegprojecten heeft om als waterschap de  tanden in te zetten.

Mr. Marcel Houtzager is Hoogheemraad en 1e loco-dijkgraaf van het Hoogheemraadschap Delfland. De functie van Hoogheemraad is het best te vergelijken met de functie van wethouder in het college van B&W van een stad en de dijkgraaf kun je qua rol vergelijken met de burgemeester van een stad. Bestuurlijk verschil is dat een Hoogheemraad (lid van het dagelijks bestuur) mee mag stemmen met het algemeen bestuur. In de gemeente heeft een wethouder echter geen zitting meer in de gemeenteraad en daarin dus geen stem. De laatste weken waren de spotlights voor wat betreft de openstelling van de A4 Schiedam-Delft gericht op het Hoogheemraadschap. Aanvankelijk was gedacht dat er dagelijks 400.000 liter water uit het verzonken deel van de snelweg gepompt moest worden. Dat blijkt echter zo'n 1,4 miljoen liter per dag te zijn. Pas afgelopen dinsdag heeft het Hoogheemraadschap daarvoor de benodigde vergunning afgegeven aan Rijkswaterstaat, onder de voorwaarde dat het water weer op diepte wordt teruggepompt. Het water dat de A4-bak inloopt komt vanaf een diepte van 45 meter en is brak. Afvoeren richting Waterweg zou niet goed zijn, omdat dan de grond in de polder kan uitdrogen en woningen kunnen verzakken en schade oplopen. Gewoon terugpompen in de polder is, omdat het brak water is, ook niet goed. Terugvoeren naar dezelfde diepte is wel een adequate oplossing. Daartoe moest echter een technisch probleem worden opgelost, zo legt Houtzager uit. Het terug in de grond te injecteren water is namelijk ijzerhoudend. De metalen  buizen waardoor het grondwater terug de grond in wordt gespoten, zouden door het ijzer in het water op den duur dichtslibben. Het grondwater moet daarom eerst gezuiverd worden van het ijzer.

Er zal een ondergronds pomphuis annex zuiveringsinstallatie worden gebouwd, op Schiedams grondgebied, net buiten de Ketheltunnel. Voor de realisatie daarvan heeft Rijkswaterstaat tot mei de tijd. "Dan begint namelijk het droge seizoen en kan uitdroging van de grond op gaan treden, als we geen maatregelen nemen om het adequaat terug te pompen in de grond. Overigens, het aantal liter waarover we het hier per dag hebben klinkt wellicht als veel, maar is een fractie in vergelijking met de wateronttrekking die de Gist Brocades fabriek in Delft dagelijks nodig had voor koelwater", aldus Houtzager. De Gist Brocades heeft dit water niet meer nodig; met de onttrekking is niet direct geheel gestopt, omdat dat ook verstorend zou kunnen zijn voor onze regionale waterhuishouding. Deze onttrekking zal geleidelijk aan worden afgebouwd en met dit effect is door het Hoogheemraadschap rekening gehouden in de context van de A4-onttrekking.

Minister Melanie Schultz van Heagen ging tijdens het persmoment enkele minuten voor de niet-officiële openingsceremonie in op de waterproblematiek. Zij gaf aan alle vertrouwen te hebben in de nu beoogde technische oplossing, die eerder bij parkeergarages succesvol is toegepast.

Had het geen lozingsvergunning moeten zijn?
Op de site van de Batavier, haalt John Witjes uit naar Rijkswaterstaat. Hij meldt dat minister Schultz van Haegen donderdag 17 december uitleg heeft moeten geven aan de Tweede Kamer over de gevolgde procedure rond de watervergunning. GroenLinks-kamerlid Liesbeth van Tongeren vermoedt namelijk dat Rijkswaterstaat de verkeerde procedure heeft gevolgd. Het kwelwater zou gezien moeten worden als afvalwater en daarom onder de Wet Milieubeheer vallen en daarmee onder de strenge eisen van een lozingsvergunning. Door het via de watervergunning te spelen heeft Rijkswaterstaat een moeizame procedure ontweken. De Kamer wilde van de minister weten of dit inderdaad de gang van zaken is geweest. De Kamer nam een GroenLinks-motie aan waarin de regering wordt gevraagd om de inspectie te laten onderzoeken of een lozingsvergunning noodzakelijk is voor het afvoeren van het lekkende grondwater.

"We gaan steeds beter snappen waarom Rijkswaterstaat er vele maanden over gedaan heeft om met een oplossing te komen die ook al in februari in beeld was en pas op het allerlaatste moment de vergunning werd afgegeven, en vervolgens de weg opengesteld wordt nog voordat de bezwaarmakers kennis hebben kunnen nemen van de beslissing en achterliggende stukken", aldus John Witjes, voorzitter Stichting Batavier.


Beste lezer, we stellen het zeer op prijs als je onze Facebookpagina Schiedams.nl  een duim geeft! En onze Facebookpagina De Schiedammer krijgt natuurlijk ook heel graag jouw waardering. Dan kun je ons nieuws over Schiedam en Schiedammers goed volgen. Bij voorbaat onze dank. 

Ben je twitteraar? Volg ons dan hier.   

Vanmiddag 6 minuten de 8 van HBSS steunen; morgen mee met SVDPW naar Boshuizen

VOETBAL -  Het is bewolkt, maar de buienkans is nihil. Met temperaturen van 14% is het zeer warm voor de tijd van het jaar. Muggenspray mee dus vanmiddag, langs de lijn, want een frisse neus halen en de winter-vlinders bekijken in Park Harga, tussen de omgeploegde velden, is en blijft fijn, al is dat vanmiddag dan voor slechts zes minuten: HBSS - Rockanje.

De meest besproken wedstrijd van deze inhaaldag zal de wedstrijd zijn tussen HBSS en Rockanje. Het gaat om slechts zes minuten, inclusief de extra tijd, met acht tegen acht man (de KNVB heeft wat telfouten gemaakt met betrekking tot eruit gestuurde spelers, in het nadeel van HBSS). Aanvang: 14.30. Wel allemaal komen, want HBSS heeft de steun hard nodig. En wel allemaal op tijd komen vanmiddag, anders ben je dus te laat. Zes minuten, te beginnen met een achterbal bij het doel van Rockanje, dat was het doel aan ingangzijde, bij een tussenstand van 2-2. Niet de toenmalige scheidsrechter, Gieles. In deze restant-wedstrijd wordt de fluit in de mond gegeven van arbiter Syed.

In de tweede klasse D vandaag twee inhaalwedstrijden. Piershil tegen Binnenmaas en de nummer twee van onder Groote Lindt tegen de nummer twee van boven BVCB. SC Feyenoord gaat hier soeverein aan kop met 37 punten. Kethel Spaland staat fraai vijfde met 19 uit 13. In de tweede periode weet Kethel Spaland alleen de algeheel koploper voor zich, maar die won de eerste periode al. In de race om de tweede periode heeft de Schiedamse club drie naaste belagers op een marge van drie wedstrijdpunten, DCV, CWO en Bolnes. Het contract met trainer Raymond Kraaijbeek is met een jaar verlengd, zo werd deze week bekend.

In de derde klasse D staat, behalve de zes minuten op Harga, vandaag ook de wedstrijd Bernisse - Rijnmond/Hoogvliet op het programma, ofwel de nummer laatst met 3 punten, tegen de nummer 6 met 19 punten. HBSS, dat zo goed begon aan het seizoen, staat nu 12e met 11 uit 12. De zes-minuten opponent van hedenmiddag staat met 2 punten minder nog een positie lager.

In de vierde klasse E is vandaag één inhaalwedstrijd,  Quintus tegen JHR. Daarmee wordt de tabel in de eerste seizoenshelft dan gladgestreken op 12 duels. In deze klasse twee Schiedamse clubs, PPSC op de 8e plek met 12 punten en SVV op de 10e positie met 9 punten. In deze afdeling niet alleen de Schiedamse derby’s, maar bijvoorbeeld ook semiderby’s tegen CION (op de 6e plaats met 22 punten) en DVO’32 (op de 4e plaats met 23 punten). 

In de eerste klasse gaat SVDPW morgen op bezoek bij de nummer twee Boshuizen, dat 27 punten uit 11 wedstrijden behaalde. Wel de afgelastingen in de gaten houden, want het veld bij de club in Leiden heeft er in deze competitie al enkele keren uitgelegen, terwijl de rest van de ploegen in de afdeling hun wedstrijden op een prima veld konden spelen. Boshuizen heeft 2 wedstrijden minder gespeeld dan koploper IFC, dat 32 punten heeft. Boshuizen heeft dus minder verliespunten. Voor SVDPW zijn de punten hard nodig. Het team van Toon Wolters staat nu 11e met 12 punten uit even zoveel wedstrijden. De wedstrijd aan de Boshuizerkade 96 F te Leiden begint om twee uur en staat onder leiding van J.P. Peeters (overigens prima initialen voor een leidinggevende).  In deze eerste klasse staat morgen ook de wedstrijd VELO - Olympia op het programma.

In de derde klasse D wordt morgen alleen het inhaalduel tussen de nummer 7 Meeuwenplaat en de nummer 13 Overmaas afgewikkeld. Excelsior’20 sluit de eerste seizoenshelft af met 29 punten op de derde plaats, slechts 2 punten achter Charlois. Koploper OHVV staat met 34 punten bovenaan. Hermes-DVS heeft 3 punten minder dan de Thurlede-ploeg en staat vierde. Kethel Spaland bezet met 15 uit 13 de 9e plek in deze derby-rijke afdeling met in het totaal 14 ploegen. 

In de vierde klasse staat SVV nu 10e met 13 uit 13. In deze klasse morgen twee inhaalwedstrijden, Gouderak tegen TransvaliaZW (van de laatste ploeg won SVV afgelopen week op Harga met 2-0) en St. Hooger - VEP.



Beste lezer, we stellen het zeer op prijs als je onze Facebookpagina Schiedams.nl  een duim geeft! En onze Facebookpagina De Schiedammer krijgt natuurlijk ook heel graag jouw waardering. Dan kun je ons nieuws over Schiedam en Schiedammers goed volgen. Bij voorbaat onze dank. 

Ben je twitteraar? Volg ons dan hier.  


Rijkswaterstaat waarschuwt: files mogelijk doordat verkeer moet wennen

Schultz..Fileverplaatsingssysteem onderdeel installatie
SCHIEDAM - Rijkswaterstaat waarschuwt ervoor dat het verkeer zal moeten wennen aan de situatie dat na dit weekeinde de A4 Schiedam-Delft v.v. opengesteld zal zijn. Daardoor kunnen files ontstaan. Om zo min mogelijk last te hebben van files, wordt er gebruikgemaakt van een zogenoemd 'Fileverplaatsingssysteem'; dit maakt deel uit van de technische installaties in de Ketheltunnel.








- Tekst persbericht Rijkswaterstaat -

Vrijdagavond 18 december is de A4 vanuit Schiedam richting Delft opengesteld voor het wegverkeer. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) reed als eerste over het nieuwe asfalt. In de nacht van zondag op maandag is de weg beschikbaar vanuit Delft richting Schiedam. Met de A4 Delft-Schiedam wordt een groot knelpunt opgelost tussen Den Haag en Rotterdam. De A4 is een belangrijke Noord – Zuid route in de Randstad.  De officiële feestelijke opening is begin 2016.

“Ik ben verheugd dat we na 65 jaar nu eindelijk over de A4 Delft Schiedam kunnen rijden. Vorige week kon iedereen nog hardlopen en fietsen op de nieuwe weg, vanavond rijden hier de eerste auto’s. We verwachten dat er dagelijks 128.000 auto’s gaan rijden over deze nieuwe weg. De A13 krijgt lucht en de regio heeft er een mooi ingepaste weg bij” aldus minister Schultz van Haegen.  

De nieuwe snelweg is een toonaangevend voorbeeld van de landschappelijke inpassing van de nieuwe rijksweg in de omgeving van Midden-Delfland. En is onderdeel van het programma ‘Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam (IODS)’, waarmee naast de aanleg van rijksweg A4 Delft-Schiedam is geïnvesteerd in de kwaliteit van Midden-Delfland en het stedelijk gebied tussen Schiedam en Vlaardingen. Door intensieve samenwerking is de snelweg aangelegd in de (half)verdiepte ligging, waardoor de weg vanuit het Midden-Delfland gebied nauwelijks te zien is. Deze bijdrage aan de kwaliteit van de leefomgeving is voor de IODS partners erg belangrijk.

Doorstroming
Door de grotere capaciteit tussen Den Haag en Rotterdam zal de reistijd afnemen. Wel verwacht Rijkswaterstaat dat weggebruikers moeten wennen aan deze nieuwe verkeerssituatie. Dit kan ertoe leiden dat afwisselend wel en geen files ontstaan op de A13 en de A4. Ook kan file ontstaan in de Ketheltunnel. In overleg tussen alle bestuurlijke partners, waaronder gemeente Schiedam en de Minister van Infrastructuur en Milieu, is afgesproken dat een Fileverplaatsingssysteem deel uitmaakt van de technische installaties in de Ketheltunnel. De technische installaties zorgen ervoor dat  iedereen op een veilige manier gebruik kan maken van de tunnel. Zo voorkomt Rijkswaterstaat file in de tunnel en vermindert daarmee de kans op kop-staartbotsingen. De tunnels van Rijkswaterstaat behoren tot de veiligste van Europa.

Rijkswaterstaat werkt dagelijks aan vlot en veilig verkeer. Om gevaarlijke situaties en verkeershinder te voorkomen houdt Rijkswaterstaat de wegen scherp in de gaten.  Voor een goede doorstroming wordt het verkeer bij file tijdig een alternatieve route geboden via borden boven en naast de weg. Zo kan de weggebruiker vlot en veilig van A naar B.

- Einde tekst persbericht Rijkswaterstaat -

vrijdag 18 december 2015

Niet-officiële A4-opening door minister Schultz onder toeziend oog van veel ambstdragers

Historisch moment: 18-12-2015, 19.34 uur, 1e verkeer op A4, komt uit de tunnel

 

Veel applaus,
maar niet iedereen klapt mee



door Jan Schrijver






SCHIEDAM -  Het verhaal deze week in de media was dat vanavond om half acht de lang verbeide openstelling voor het verkeer van de A4 slechts voorafgegaan zou worden door een korte plechtstatigheid. De officiële opening vindt immers ergens in januari of februari van 2016 plaats. Rond half zes vanavond hadden zich in het informatiecentrum bij de bouwplaats - net als de Ketheltunnel en een stukje van het verzonken deel van de A4 op Schiedams grondgebied gelegen - zo'n honderd genodigden (met name bij de aanleg betrokkenen, uit bouwers- en ambtelijke kringen) verzameld, die onder het genot van een belegd broodje afwachtten wat ging komen. Daaronder heel wat burgemeesters, waarvan uitsluitend de burgemeester van Schiedam zijn ambtsketen droeg, gezien zijn hoedanigheid van gastheer.

Dronkers (links) ..heftig proces, nog steeds
Rijkswaterstaat directeur-generaal Jan-Hendrik Dronkers nam kort het woord, en stipte aan dat, in aanmerking nemende het niet officiële karakter van de bijeenkomst toch wel flink wat ambtsdragers in de bouwkeet aanwezig waren, zoals de burgemeester van Schiedam, de gastheer, en de secretaris-generaal van Rijkswaterstaat Lidewijde Ongering, de hoogste ambtelijke baas van Rijkswaterstaat en, zoals Dronkers zelf aangaf, "mijn baas".  Dronkers: "De aanleg van dit stuk A4 is een heftig proces geweest, en is nog steeds een heftig proces". De directeur-generaal voegde eraan toe dat er
Lidewijde Ongering
circa een jaar geleden in diverse geledingen nog wel twijfel bestond of voor wat betreft de openstelling van de weg  'december 2016' gehaald zou gaan worden. Maar de verschillende betrokken partijen - vanavond natuurlijk aanwezig in de bouwkeet - hadden met een extra dosis wilskracht en met vereende krachten de schouders eronder gezet, waarvoor Dronkers applaus vroeg van en voor de aanwezigen, applaus dat vervolgens ruimschoots neerdaalde.


Na nog wat korte woorden van andere bij de bouw betrokkenen, ging een gezelschap verdeeld over een zestal personenbusjes vanaf de bouwplaats de A4 op, na tweehonderd meter de tunnel in, om aan het einde daarvan via een noodpoort in de entree van de andere tunnelbuis - die in de richting van Delft -  te komen en de busjes te verlaten, waar vervolgens het wachten was op de verantwoordelijk minister, Melanie Schultz van Haegen. Eenmaal aangekomen was er een zogenoemd 'persmoment met de minister'. Terwijl de slagbomen voor de tunnel waren gedaald, gaf de minister interviews aan diverse nationale en regionale tv-zenders en waren er fotomomenten met burgemeesters en met bouwers. Kwart voor zeven was het dan zover, dat de minister via de intercom aan een operator van de tunnel (7x24 zijn er operators in de tunnel aanwezig) verzocht om de slagbomen te openen. Onder applaus. 

De minister zette zich in een gele Rijkswaterstaat-pickup en met de zes busjes genodigden er als zwaan kleef aan achteraan werden de 7 kilometer richting Delft afgelegd, waarna het gezelschap de A4 terug kon nemen richting Schiedam, naar de bouwplaats (die richting blijft de A4 tot maandagochtend nog dicht voor het publiek). Een deel van de inzittenden uit de zes busjes beklom de bij de bouwplaats aanwezige uitkijkheuvel of werd naar het viaduct over de A4 aan de Woudweg gereden. Het werd even wachten op de uitkijkheuvel dan wel op het viaduct, wachten op de eerste weggebruikers. Op het eerste verkeer. Op de eerste weggebruikers, die na 63 jaar van voorbereidingen en bouwen aan Rijksweg 19, nu genaamd A4, het asfalt onder hun wielen zouden voelen. Een historisch moment.

Ton en Everdien van der Meer
Op het viaduct, een aantal verslaggevers, vooral met video- of fotocamera. En zo'n zestig geïnteresseerden, met name inwoners van Schiedam en Vlaardingen. Niet iedereen in de aanslag om applaus te geven voor de eerste passerende motorrijtuigen. "Denk maar niet dat ik zo ga klappen als de eerste auto's voorbijkomen", zegt Ton van der Meer. Waarom hij er dan, op een december vrijdagavond, toch met zijn echtgenote Everdien staat te wachten op het eerste verkeer? "Omdat dit toch een historisch moment is. Als straks de eerste auto voorbij is, wordt het hier nooit meer stil. Nooit meer dus. We genieten nu van de laatste minuten stilte." Ton en Everdien wonen in de Woudhoek, de wijk die aan de A4 grenst. Zij vrezen het verkeer te zullen horen vanuit hun woning, zoals ook de A20 tot ver in Schiedam-Noord hoorbaar is, de mate waarin afhankelijk van windrichting en verkeersdrukte. Ton van der Meer heeft gedurende 20 jaar deel uitgemaakt van de actiegroep 'Stop Rijksweg 19' die zich gedurende 45 jaar heeft verzet (en inmiddels is opgegaan in Stichting Batavier), ten eerste tegen de aanleg van de snelweg, en -  toen die niet meer tegen te houden was -  tegen de hoedanigheid waarin deze zou worden aangelegd. 

"Henk Tetteroo is gedurende lange tijd de drijvende kracht geweest van 'Stop Rijksweg 19', dat wilde ik graag gezegd hebben. Henk is dè man die ervoor heeft gezorgd dat dit stuk A4 uiteindelijk vele malen duurder is geworden dan aanvankelijk gedacht, én dat de weg daardoor veel beter ingepast is qua geluidsoverlast en milieuaantasting. Dat dit stuk A4 de rust zal verstoren en het milieu heeft aangetast en zal aantasten, moge duidelijk zijn, maar het had veel en veel erger kunnen uitpakken als de A4 niet verzonken zou zijn en er geen tunnel zou zijn gekomen; zoveel is zeker. Wat het geluid betreft, toegezegd is dat op een afstand van 200 meter van de weg het geluidsniveau minder dan 40 decibel zal zijn. Ik verwacht echter dat die norm overschreden zal gaan worden. Wat ik dan zo jammer vind, is dat Rijkswaterstaat niet van plan is om door metingen aan te tonen dat inderdaad genoemd geluidsniveau niet wordt overschreden. Het is niet voor niets dat Tetteroo ons altijd zijn lijfspreuk voorhield: 'geloof niet wat er staat, het komt van Rijkswaterstaat' "

We schrijven 18 december 2015, 19.33 uur, de eerste auto gaat onder het viaduct door. 'Is dit een verlate Rijkswaterstaat-medewerker, of is dit al ècht verkeer?', zo vraagt het publiek op het viaduct zich af. Dertig seconden later; twee afzettingswagens van Rijkswaterstaat passeren. Zestig seconden erna; plukken auto's rijden onder het viaduct door. Nog eens dertig seconden later, de eerste vrachtauto passeert. Applaus op het viaduct; al klappen Ton en Everdien niet. 

De bestuurders op Nederlands nieuwste stukje snelweg blijken te beseffen dat zij een historisch ritje maken; velen zullen het erom gedaan hebben om uitgekiend rond half acht vanaf het Kethelplein de tunnelmond in te draaien; luid claxonnerend en lichtsignalen gevend, begroeten zij het het publiek op het viaduct. 



Beste lezer, we stellen het zeer op prijs als je onze Facebookpagina Schiedams.nl  een duim geeft! En onze Facebookpagina De Schiedammer krijgt natuurlijk ook heel graag jouw waardering. Dan kun je ons nieuws over Schiedam en Schiedammers goed volgen. Bij voorbaat onze dank. 

Ben je twitteraar? Volg ons dan hier.   



Gastheer burgemeester Cor Lamers met collega-burgemeesters en ambtelijke hoofdrolspelers op de A4 kort vóór de opening
 

donderdag 17 december 2015

Met verstandelijke beperking kun je toch fijn hockeyen. Vanaf komend seizoen ook in Schiedam

HOCKEY - Vanaf volgend seizoen kunnen mensen met een verstandelijke beperking hockey spelen bij HC Schiedam. G-hockey is speciaal voor mensen met een verstandelijke beperking, niet rolstoelafhankelijk, waarbij de verstandelijke beperking maakt dat zij cognitief en sociaal emotioneel niet mee kunnen komen met leeftijdsgenoten in het reguliere hockeyteam.


Wij vinden dit een prima initiatief. De initiatiefnemers in een toelichting: "Vanaf september 2016 gaan de twee Schiedamse hockeyverenigingen Asvion en Spirit fuseren tot één mooie club genaamd hockeycombinatie Schiedam. Zes hockeyvelden waaronder drie watervelden gaan het mogelijk maken dat iedereen op zijn eigen niveau kan hockeyen. Sporten is gezond, sport verbindt mensen, hockeyen is hartstikke leuk. Niet voor niks hebben zoveel mensen in Nederland een passie voor hockey. Omdat iedereen een passie voor hockey kan hebben, gaat HC Schiedam ook G-hockey opstarten. Motto is “Gewoon wat gewoon kan en aangepast wat aangepast moet”. 


Schiedams.nl stelde enkele vragen over dit initiatief. De antwoorden zijn van Leonieke Breunis, namens de commissie G-Hockey HC Schiedam.
- Het is de bedoeling dat er competitie gespeeld gaat worden. Dit is wel afhankelijk van het aantal aanmeldingen, maar het streven is om laagdrempelig aan een competitie mee te doen.
- Een leeftijdsgrens aangeven is lastig. In principe is hockey vanaf 6 jaar, maar of dit per kind lukt is afhankelijk van de lichamelijke mogelijkheden en van het ontwikkelingsniveau van het kind. Dit zal eventueel met ouders worden overlegd na één of meerdere proeftrainingen. Volwassenen zijn overigens ook van harte uitgenodigd om zich aan te melden!
- Mannen en vrouwen kunnen gemixt worden binnen het team. Dit is afhankelijk van het aantal aanmeldingen en het niveau van de hockeyers.
- G-hockey wordt niet veel aangeboden. Voor zover ik weet is er G-hockey op hockeyclub Leonidas (Rotterdam) en Hudito (Delft).
- We hebben gemerkt dat er best veel belangstelling is voor G-hockey en krijgen veel vragen binnen. Dit is dag 3 nadat we bekend hebben gemaakt dat we G-hockey gaan opstarten, dus echte aanmeldingen hebben we nog niet.


Vrijblijvend meer informatie? Mailen naar ghockey@hcschiedam.nl

In Schiedam worden ook G-voetbal activiteiten aangeboden (o.m. HBSS).


Beste lezer, we stellen het zeer op prijs als je onze Facebookpagina Schiedams.nl  een duim geeft! En onze Facebookpagina De Schiedammer krijgt natuurlijk ook heel graag jouw waardering. Dan kun je ons nieuws over Schiedam en Schiedammers goed volgen. Bij voorbaat onze dank. 

Ben je twitteraar? Volg ons dan hier.   

Vrijdagavond A4 richting Delft open, maandagochtend richting Schiedam

Hoofdpunten A4 samengevat op  website Rijkswaterstaat
SCHIEDAM/DELFT - Zoals verwacht, gaat de A4 van Schiedam naar Delft en omgekeerd vóór de kerst open voor het verkeer. Vrijdagavond 18 december, morgen dus, na de avondspits om circa halfacht zal je voor het eerst met een motorvoertuig van Schiedam naar Delft kunnen rijden. Als je dat doet vrijdagavond, niet denken dat je dus kunt omkeren bij Delft-Zuid om weer op dezelfde snelle manier terug naar huis te kunnen. De richting Schiedam wordt in de nacht van zondag op maandag - vóór de ochtendspits - opengesteld voor het verkeer.



Daarmee is de beoogde openingsdatum, die al vele maanden geleden werd genoemd door Rijkswaterstaat, toch gehaald. Na het afgeven van de openstellingsvergunning door de gemeente Schiedam, vorige week dinsdag, was het wachten nog op de vergunning van het Hoogheemraadschap, omdat er veel meer water weggepompt moet worden uit het verlaagde deel van de weg dan aanzienlijk begroot. Die vergunning werd afgelopen dinsdag, onder voorwaarden, verleend. Ook na het verkrijgen van die vergunning leefde er in verschillende tegenstander-kampen nog de gedachte dat door procedures de openstelling voor het verkeer alsnog vertraging op zou kunnen gaan lopen. Nee dus, vrijdag kan ieder het asfalt met het eigen gemotoriseerde voertuig testen, en na het weekend kunnen we met de A4 alle kanten op, waarmee een stuk memorabele asfalt-historie een feit is.

Lees ook:
Wanneer gaat A4 na 63 jaar gesteggel echt open?
Minister: vóór de kerst A4 open





Beste lezer, we stellen het zeer op prijs als je onze Facebookpagina Schiedams.nl  een duim geeft! En onze Facebookpagina De Schiedammer krijgt natuurlijk ook heel graag jouw waardering. Dan kun je ons nieuws over Schiedam en Schiedammers goed volgen. Bij voorbaat onze dank. 

Ben je twitteraar? Volg ons dan hier.  

Schiedamse Gin & Vodka proeverij, in Vlaardingen


Ook Lex (links) heeft er gin an



door Peter Joore (foto's Dirkzwager)


VLAARDINGEN/SCHIEDAM - Gin heet een geestrijk alcoholisch drankje te zijn. Door destillatie verkregen van vergist graanbeslag, dat door toevoeging van jeneverbessen zijn specifieke, Eau de Cologne-achtige, smaak krijgt. Gin is “droog” en wordt daarom zelden puur gedronken. Gin is een direct kindje van onze jenever en heeft in Engeland een eigen ontwikkeling doorgemaakt.

Gordon’s Gin mag zich de bekendste noemen, maar veel lekkerder en origineler is onze eigen, door Van Toor Distilleerderijen op de markt gezette, VL92 Gin. Een complex drankje, afkomstig uit de toverketel van Leo Fontijne - in Vlaardingen woonachtig maar geboren en getogen in Schiedam en kleinzoon van de oprichter van het voorheen naast distillateurs aan de Noordvest in Schiedam gevestigde Pompfontijne - en diens kompaan Sietse Kalkwijk. VL92 Gin heeft door de gebruikte moutwijn een “gladde” smaak, nodig om zijn perfectie te uiten. De specifieke smaak stamt uit een combinatie van ingrediënten als korianderblad en een geheime kruiderij, die een zachte citrussmaak geeft.
In Vlaardingen gaat dit keer Van Gogh Gin in de glazen: en Vodka. En alles uit de Schiedamse ketels van Dirkzwager. Als dat geen grensoverschrijdend feestje wordt, dan weten we het ook niet meer.


Gin
Gin drink je best met tonic of bitter lemon. Wie fan is van James Bond en zijn films, kent ongetwijfeld de bekende door hem uitgesproken regel: “Shaken, not stirred.” In dit geval handelt het om zijn overbekende Martini met gin en een olijf. Simpel maar zeer sophisticated.

Vodka/Vodka
Vodka (of in het Russisch) водка, betekent "watertje", de verkleiningsvorm van water. In Oost-Europa en Scandinavië populair en veel gedronken. Liefst ook tijdens de maaltijd. Wie niet eet en wel drinkt wordt een pjanitsy of dronkaard genoemd.

Studenten drinken het graag en liever dan bier, vermengd met appelsap vanwege de vitamientjes: szarlotka of appeltaart genaamd.
Met zelfstook kun je beter oppassen. Dat is, behalve voor de portemonnee, nergens goed voor. Beter nog drink je Rosspirtprom of staatsvodka. Die kun je kopen voor circa 1,90 euro per halve liter. In Rusland waren in 2006 ongeveer 2,5 miljoen vodka-verslaafden.

Proefski!
De jongste opkomst van gin en vodka inspireerde Malle Babbe-eigenaar Marco Geluk tot het houden van een gin- annex vodka-proeverij. Vlak voor de eindejaars feestdagen een aparte beleving. We vroegen hem naar zijn drijfveren, met deze aparte drankjes een gecontroleerd drinkgelag te organiseren.


Waarom een gin-en vodkaproeverij?
Marco Geluk: ‘We spelen met deze proeverij in op het nieuwe drinken. Mensen zijn het zat om bijna drie euro te betalen voor een biertje en dat in hoog tempo naar binnen te hakken. Noem het een tegensignaal. Het drinken van een goede vodka, gin of rum mag dan tweemaal zo duur zijn als een biertje, door het nippen doe je er drie keer langer mee. En het is een totaal andere smaakbeleving.


Op je gemakje zitten en lekker kletsen met een gin-tonic, vodka-jus d’orange of rum-cola is een andere manier van genieten. Relaxed en gezellig. Bier klappen kan altijd nog.’



Professor Lex Fermin
(Vincent van Gogh Gin & Vodka-fanaat)
‘Het wordt ruim anderhalf uur shotjes drinken. Vodka en Gin zijn er niet enkel meer voor oud-Engelse Queens en klassiek-Russische Tsarevitchen. De drankjes zijn er vandaag de dag en nacht in allerlei varianten en smaken en voor iedereen boven een zekere leeftijd.

Wat te denken van bijvoorbeeld ananas, komkommer of chocoladesmaak! De koploper en frontfles is echter Van Gogh Blue. Wie daar geen oren naar heeft, laat zijn smaakpapillen in de steek. Dat is een smaak aparte. Tongstrelend als mix of gewoon puur. Eventueel met een klontje ijs.’

Lex Fermin raakt op stoom en wordt steeds enthousiaster. Ieder moment denk ik dat hij door de gaatjes van mijn NOKIA 6310 springt, zo het redactielokaal in. Met in elke hand een fles: links de gin en rechts de vodka. Het blijft helaas een droom. Dan: ‘We gaan er geen stijve avond van maken. Wij lopen met de flessen rond en antwoorden naar eer en geweten op gestelde vragen. Het wordt zeker geen college.
Met de G&TBag kun je zelf plain vodka of gin van een smaakje voorzien. Soort van theezetten, maar dan koud en lekker ...’ Lex Fermin grijnst. Dat zie en voel ik zelfs met mijn beeldschermloze NOKIA! Bodega Malle Babbe en haar trouwe clientèle kan de borst(en) natmaken.

Tegen het einde ...?
Rond de klok van 23.00 uur serveert eigenaar Marco Geluk ditmaal zelf bedachte speciale (Vodkaas” met mosterd) borrelhapjes.” Of zoals een oud-politicus met kaal hoofd en streepjescodekostuum begin dit millennium nog zei: “Ik heb er Gin an!”

Bodega Malle Babbe
Brede Havenstraat 4
Telefoon : 010-460 3144
Website : www.bodegamallebabbe.com/

Datum : donderdag 17 december
Aanvang : 21.00 uur
Entree : gratis
Inschrijven niet nodig, iedereen is welkom. Wel even zorgen dat je die avond minimaal 18-jaar bent.

woensdag 16 december 2015

Heemtuin-brug sluitstuk totale upgrade Beatrixpark

SCHIEDAM - Deze nieuwe brug in het Beatrixpark is niet alleen een verbinding van twee oevers, waarmee het heemtuin-eiland beter bij het hele park wordt betrokken en een nieuw wandelrondje in het park wordt ontsloten, het is ook een sluitstuk van de veelomvattende upgrade van het Beatrixpark die de afgelopen tijd is gerealiseerd. 


Met woorden van deze strekking verrichtte wethouder Alexander van Steenderen vanmiddag de officiële opening van een fraaie brug in het park, waarvan vooral de bamboehouten reling een opmerkelijk onderdeel vormt, dat fraai accordeert met de groene en waterrijke omgeving. Na de speech van de wethouder, lieten twee freerunners een staaltje van hun behendigheid zien, zwevend boven de brugdelen of balancerend op de brugleuning. Het applaus voor de freerunners was nog niet verstomd, of er kwam een Antilliaanse brassband aan marcheren om op de brug stil te houden en daar wat van hun ritmische muziek te spelen. Vervolgens wandelde brassband met de bezoekers als 'zwaan kleef achter de muziek aan' naar de uitspanning Parckhoeve.

De aanneemsom voor de brug bedraagt 45.000 euro. Dat bedrag valt in het totale budget voor de renovatie van het Beatrixpark. Onder meer werden paden verhard, het groen verbeterd en werd een goed in de parkomgeving passend chalet-achtig onderkomen voor Ipse de Bruggen en Irado gebouwd. Het door de gemeente bepaalde budget voor de renovatie van het park bedraagt een miljoen euro. Daarbij zijn nog subsidies gekomen vanuit het rijk (ISV3, waarbij de afkorting staat voor Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing) en vanuit de stadsregio. Op welke bedrag de totale renovatie zal gaan uitkomen is nog niet bekend; er zijn nog wat afrondende werkzaamheden te verrichten.

Lees ook ons eerdere artikel.


Beste lezer, we stellen het zeer op prijs als je onze Facebookpagina Schiedams.nl  een duim geeft! En onze Facebookpagina De Schiedammer krijgt natuurlijk ook heel graag jouw waardering. Dan kun je ons nieuws over Schiedam en Schiedammers goed volgen. Bij voorbaat onze dank. 

Ben je twitteraar? Volg ons dan hier.   




dinsdag 15 december 2015

Hermes-DVS dankt gemeenteraad voor het verder in beweging zetten van Harga

Marinus Elenbaas

 

Zo snel mogelijk uit

de sportpark gribus


door Jan Schrijver
Was Hermes-DVS bij de behandeling in de gemeenteraad van de eerste fase van Schiedam in Beweging nog huiverig voor wat komen zou (lees het artikel dat ik in mei jl. schreef) een half jaar later toont Schiedams oudste voetbal- en cricketclub zich enthousiast over de vaststelling door de raad van fase 2 van Schiedam in Beweging. Direct na het aannemen vanavond door de gemeenteraad reageerde men vanuit lichtblauwe gelederen positief: "Raad heeft gestemd. Dank voor de goedkeuring. We gaan door met plannen maken voor een nieuw Hermes-DVS complex."

Dat Hermes-DVS positief is, is ook heel goed te begrijpen. De afgelopen maanden is namens de gemeente met grote voortvarendheid gestart in Harga, werd het handbalcomplex van Ventura ontmanteld, wordt er gewerkt aan het oplossen van vervuilde grond problemen en zijn buiten de poorten van het Hermes-DVS-complex oefenvelden en parkeerplaatsen omgeploegd en afgegraven en zijn toegangswegen toegetakeld. Er is zoveel gerooid dat voor het eerst sinds mensenheugenis de betaald voetbal rivalen van weleer zonder optische beperking op elkaars hoofdveld kijken. Die oude sentimenten zijn er niet (of nauwelijks) meer, Hermes-DVS speelt derde klasse zondagamateurs. SVV heeft zowel op zaterdag als op zondag een team in de competitie, in beide gevallen vierde klasse. De rijke historie van de roodgroenen is overigens te beleven op de Hoogstraat 74a, waar in het bezoekcentrum van de Historische Vereniging Schiedam een expositie is over SVV.

Terug naar Harga anno nu. Kaalslag alom. Logisch dat je als gezonde club zo snel mogelijk uit de sportpark gribus wilt komen, waarin je nu ongewild bent terecht gekomen. Je kunt als vereniging bovendien niet met goed economisch fatsoen in je eigen complex investeren, als je weet dat er over enkele jaren toch niet te ontkomen gaat zijn aan een verhuizing. Dan kun je maar beter het heft in eigen handen nemen en proactief omgaan met de onontkoombare verhuizing. Dan kun je maar beter zo snel mogelijk de voordelen van zo'n verhuizing en een daarmee samenhangend nieuw complex optuigen. Nieuwe accommodaties zullen immers een aanzuigende werking hebben op nieuwe leden, vooral ook jeugdleden. Dan kun je maar beter niet op achterstand komen ten opzichte van enigszins vergelijkbare verenigingen. Inmiddels is de vereniging veel meer dan een voetbal- en cricketvereniging. Met het vorige nieuwe complex kwam er ook een succesvolle squashafdeling bij. Er liggen voor recreatief gebruik tennisbanen.

Vorige week liet voorzitter Marinus Elenbaas in de inspreektijd voor de commissievergadering al weten, dat er een rugby-afdeling op stapel staat. In eerste instantie voor jeugdleden. Te oordelen naar het grote aantal lezers van ons interview hierover met beoogd voorzitter van de rugby-afdeling, notaris Jeroen Krabbendam, is de belangstelling voor een rugbyclub aanzienlijk. Een flink aantal aanmeldingen is inmiddels binnengekomen. Hermes-DVS dus over enkele jaren met de rug van het complex naar de geluidsschermen van de A4, met kunstgrasvelden om te voetballen, en met echt-gras velden voor cricket en rugby, en een mooi eigen gebouw incluis squashbanen. Met gewaardeerde buren als SVV enerzijds, en HBSS en SVDPW op een gezamenlijke accommodatie anderzijds. Met woningen in het duurdere segment, naar wij aannemen met huizen van het eengezinstype een kinderrijke wijk, met dus autonome aanwas voor Hermes-DVS en uiteraard de HC Schiedam, en uiteraard ook voor de andere voetbalclubs op Harga.


- Hieronder: Persbericht gemeente Schiedam, 15-12-2015 -

De gemeenteraad van Schiedam wil verder met de inrichting van Harga met wonen en sport. Tijdens de vergadering op 15 december 2015 stelde de raad fase 2 vast van het gemeentelijke programma ‘Schiedam in Beweging’. Daarmee heeft het college van B & W de opdracht gekregen om een financieel uitvoeringsprogramma voor deze locatie uit te werken. Naar verwachting krijgt de gemeenteraad dit in het voorjaar van 2017 aangeboden, waarna over de daadwerkelijke investeringen voor Harga kan worden besloten.

In de plannen voor Harga zijn de gemeentelijke ambities meegenomen op het gebied van sport, groen, (sociale) woningbouw en duurzaamheid, evenals de exploitatie van een nieuw aan te leggen sportcomplex voor clubs op Harga.

De sportverenigingen op Harga die nog niet verplaatst zijn in fase 1, raken steeds meer overtuigd van de kansen die zich voordoen. Door modernisering en herschikking van accommodaties kunnen clubs zich verder ontwikkelen tot vitale verenigingen.

Ook op het gebied van wonen ontstaan mogelijkheden voor de gemeente Schiedam. Voor de locaties die vrijkomen door herschikking van sportverenigingen op Harga, is grote belangstelling bij marktpartijen. De projecten sluiten aan bij o.a. de Woonvisie waarin een belangrijke opgave ligt om Schiedammers de kans te geven een wooncarrière binnen Schiedam te doorlopen. In het midden- en hogere segment van de woonmarkt ontbreekt momenteel in Schiedam voldoende passend aanbod, waardoor Schiedammers naar andere steden verhuizen. Er is dan ook reden om versneld werk te maken van een dergelijk woonaanbod in Schiedam.

- Einde persbericht -



Beste lezer, we stellen het zeer op prijs als je onze Facebookpagina Schiedams.nl  een duim geeft! En onze Facebookpagina De Schiedammer krijgt natuurlijk ook heel graag jouw waardering. Dan kun je ons nieuws over Schiedam en Schiedammers goed volgen. Bij voorbaat onze dank. 

Ben je twitteraar? Volg ons dan hier.