Historisch moment: 18-12-2015, 19.34 uur, 1e verkeer op A4, komt uit de tunnel |
Veel applaus,
maar niet iedereen klapt mee
door Jan Schrijver
SCHIEDAM - Het verhaal deze week in de media was dat vanavond om half acht de lang verbeide openstelling voor het verkeer van de A4 slechts voorafgegaan zou worden door een korte plechtstatigheid. De officiële opening vindt immers ergens in januari of februari van 2016 plaats. Rond half zes vanavond hadden zich in het informatiecentrum bij de bouwplaats - net als de Ketheltunnel en een stukje van het verzonken deel van de A4 op Schiedams grondgebied gelegen - zo'n honderd genodigden (met name bij de aanleg betrokkenen, uit bouwers- en ambtelijke kringen) verzameld, die onder het genot van een belegd broodje afwachtten wat ging komen. Daaronder heel wat burgemeesters, waarvan uitsluitend de burgemeester van Schiedam zijn ambtsketen droeg, gezien zijn hoedanigheid van gastheer.
![]() |
Dronkers (links) ..heftig proces, nog steeds |
![]() |
Lidewijde Ongering |
Na nog wat korte woorden van andere bij de bouw betrokkenen, ging een gezelschap verdeeld over een zestal personenbusjes vanaf de bouwplaats de A4 op, na tweehonderd meter de tunnel in, om aan het einde daarvan via een noodpoort in de entree van de andere tunnelbuis - die in de richting van Delft - te komen en de busjes te verlaten, waar vervolgens het wachten was op de verantwoordelijk minister, Melanie Schultz van Haegen. Eenmaal aangekomen was er een zogenoemd 'persmoment met de minister'. Terwijl de slagbomen voor de tunnel waren gedaald, gaf de minister interviews aan diverse nationale en regionale tv-zenders en waren er fotomomenten met burgemeesters en met bouwers. Kwart voor zeven was het dan zover, dat de minister via de intercom aan een operator van de tunnel (7x24 zijn er operators in de tunnel aanwezig) verzocht om de slagbomen te openen. Onder applaus.

Ton en Everdien van der Meer |
"Henk Tetteroo is gedurende lange tijd de drijvende kracht geweest van 'Stop Rijksweg 19', dat wilde ik graag gezegd hebben. Henk is dè man die ervoor heeft gezorgd dat dit stuk A4 uiteindelijk vele malen duurder is geworden dan aanvankelijk gedacht, én dat de weg daardoor veel beter ingepast is qua geluidsoverlast en milieuaantasting. Dat dit stuk A4 de rust zal verstoren en het milieu heeft aangetast en zal aantasten, moge duidelijk zijn, maar het had veel en veel erger kunnen uitpakken als de A4 niet verzonken zou zijn en er geen tunnel zou zijn gekomen; zoveel is zeker. Wat het geluid betreft, toegezegd is dat op een afstand van 200 meter van de weg het geluidsniveau minder dan 40 decibel zal zijn. Ik verwacht echter dat die norm overschreden zal gaan worden. Wat ik dan zo jammer vind, is dat Rijkswaterstaat niet van plan is om door metingen aan te tonen dat inderdaad genoemd geluidsniveau niet wordt overschreden. Het is niet voor niets dat Tetteroo ons altijd zijn lijfspreuk voorhield: 'geloof niet wat er staat, het komt van Rijkswaterstaat' "
We schrijven 18 december 2015, 19.33 uur, de eerste auto gaat onder het viaduct door. 'Is dit een verlate Rijkswaterstaat-medewerker, of is dit al ècht verkeer?', zo vraagt het publiek op het viaduct zich af. Dertig seconden later; twee afzettingswagens van Rijkswaterstaat passeren. Zestig seconden erna; plukken auto's rijden onder het viaduct door. Nog eens dertig seconden later, de eerste vrachtauto passeert. Applaus op het viaduct; al klappen Ton en Everdien niet.
De bestuurders op Nederlands nieuwste stukje snelweg blijken te beseffen dat zij een historisch ritje maken; velen zullen het erom gedaan hebben om uitgekiend rond half acht vanaf het Kethelplein de tunnelmond in te draaien; luid claxonnerend en lichtsignalen gevend, begroeten zij het het publiek op het viaduct.
Beste lezer, we stellen het zeer op prijs als je onze Facebookpagina Schiedams.nl een duim geeft! En onze Facebookpagina De Schiedammer krijgt natuurlijk ook heel graag jouw waardering. Dan kun je ons nieuws over Schiedam en Schiedammers goed volgen. Bij voorbaat onze dank.
Ben je twitteraar? Volg ons dan hier.
![]() |
Gastheer burgemeester Cor Lamers met collega-burgemeesters en ambtelijke hoofdrolspelers op de A4 kort vóór de opening |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten