De Schiedammer Online

woensdag 19 augustus 2015

Schiedam en Vlaardingen online goed zichtbaar?

SCHIEDAM/VLAARDINGEN/ROTTERDAM - 'Online goed zichtbaar, Rotterdam bij koplopers gemeenten op social media', kopt het AD vandaag boven een artikel in het katern Stad & Regio. "Ook randgemeenten zijn online goed zichtbaar", aldus het AD, maar in het hele artikel geen woord over Schiedam.

Op Twitter is de gemeente Schiedam sedert juni 2015 aanwezig, heeft 4170 volgers en produceerde tot op heden 3664 tweets. Ter vergelijking: Rotterdam begon twee maanden later, heeft 30638 volgers, en 10300 tweets. Vlaardingen begon al in maart 2009, heeft 6086 volgers en 5072 tweets.

Op Instagram is Rotterdam, aldus het onderzoeksbureau Buzzcapture, in Nederland koploper onder de gemeenten, met 6790 volgers en een productie van 374 foto's. De gemeente Schiedam begon zeven weken geleden op Instagram en heeft op dit moment 68 volgers en twintig foto's geplaatst. Gemeente Vlaardingen begon een week geleden op dit social medium, maar is met een snelle inhaalmanoeuvre bezig, de haringstad heeft 55 volgers. Met het aantal foto's van 68 is het Schiedam binnen een week voorbij.

Op Facebook met de algemene pagina landelijk in de top vijf, met 8062 mensen die deze pagina leuk vinden, al is die pagina moeilijk vindbaar. De pagina heeft een gekunsteld adres: https://www.facebook.com/gem.Rotterdam
Het adres van de pagina van Schiedam ziet er beter uit:
https://www.facebook.com/gemeenteschiedam
Deze wordt door 1016 mensen leuk gevonden. Vlaardingen doet het op Facebook aanzienlijk beter dan de buurstad; Vlaardingen heeft 2302 likes.Ook Vlaardingen heeft een goed adres op Facebook:
https://www.facebook.com/gemeentevlaardingen

Een stiefkindje in het gebruik in Nederland van bestaande social media is Google+, zo ook in gemeenteland. Op Google+ vinden we de gemeente Rotterdam met slechts 52 volgers, maar wel met ruim 50k weergaven. Gemeente Rotterdam deelt informatie via Google+. De gemeente Schiedam is ook op Google+ aanwezig, voor zover we kunnen nagaan sinds 2011, maar niet zichtbaar is het aantal volgers en er wordt zo te zien niet actief gebruikgemaakt van dit medium om informatie te delen. Er zijn tot op heden slechts 3417 weergaven. De gemeente Vlaardingen is ook aanwezig op Google+, weliswaar met ruim 34k weergaven maar met nog slechts twaalf volgers.

Een belangrijke social media divisie van Google is YouTube. De drie gemeenten hebben elk een Youtube-kanaal: Schiedam sinds december 2009, het aantal abonnees is slechts negentien. Vlaardingen opende een maand later zo'n kanaal en heeft twee abonnees meer dan de buurstad. Rotterdam begon er al in februari 2008 mee, maar blijft qua abonnees ook steken op een schamel totaal: 133.

LinkedIn is vooral bedoeld voor zakelijk netwerken, maar gemeenten zoeken uiteraard steeds meer de private markt op, onder meer bij outsourcing. Ook voor personeelswerving is het een veel toegepast medium. De drie gemeenten zijn dan ook aanwezig op LinkedIn, Rotterdam met 14873 volgers, Schiedam met 1598 volgers en Vlaardingen met 1413 volgers.

We behandelden hier de meest aansprekende social media, zonder uitputtend te willen zijn en in het besef dat dit landschap aan verandering onderhevig is. Uiteraard zul je als gemeente keuzes moeten maken en focus moeten aanbrengen in social media. Want ook Pinterest en Vine en Pinterest zijn leuke communicatiespeeltjes en zo zijn er meer, maar bij social media is het niet zo zeer de opzet waar de tijd en investering in gaat zitten, maar is het de crux om consequent en met regelmaat relevante content te plaatsen. Wat we wel missen zijn 'gemeentelijke' bloggers.

Online goed zichtbaar, kopte het artikel. Wij denken dat het beter kan. Zeker ook voor Rotterdam. Voor Schiedam is Vlaardingen een betere vergelijkingsmaatstaf, om te zien hoe de gemeente het relatief doet. Als we de vergelijkbare gemeenten Schiedam en Vlaardingen bekijken, valt ons het aantal likes tegen voor beide organisaties, die immers toch genoeg te melden hebben aan de tussen de 70 en 80 duizend burgers en aan de duizenden bedrijven die in hun stad gevestigd zijn of de mensen en bedrijven die anderszins met deze gemeenten te maken hebben. Ook op Twitter valt het aantal volgers tegen. Kijk eens naar een nieuwsmedium als Vlaardingen24, dat aan zijn vierde jaargang bezig is en maar liefst 6200 likes op Facebook heeft en ruim 8300 volgers op Twitter.

De afdeling communicatie van de gemeente Schiedam merkt desgevraagd op over het inzetten van social media door de gemeente: "Social media bieden ons extra mogelijkheden om op de hoogte te blijven van wat er leeft in de stad en ook snel te kunnen reageren. Het wordt een steeds belangrijker middel om contacten met inwoners en bedrijven te onderhouden en geeft mogelijkheden om snellere en betere dienstverlening te bieden. Daarnaast wordt 'persoonlijk' contact via social media door veel mensen ook als erg prettig ervaren. We willen graag meebewegen met de ontwikkelingen in het social-media-landschap en hebben ook de middelen om goed en snel te kunnen monitoren en reageren". Ten aanzien van het social-media-beleid zegt de communicatie-afdeling van de gemeente: "We willen niet al teveel dichttimmeren, we willen nieuwe social media kunnen testen en ook enthousiaste medewerkers de ruimte geven om zelf aanwezig te zijn. Een paar jaar terug al hebben we voor medewerkers duidelijk beschreven hoe ze social media het best kunnen gebruiken. Dit houden we natuurlijk actueel, want de wereld verandert continu. De komende tijd willen we ons voornamelijk richten op het creëren van groter bereik via Facebook en Instagram. Maar wie weet wat er over een jaar weer voor nieuw medium wordt ontwikkeld..."

De auteur van dit artikel, Jan Schrijver, schreef voor uitgeverij Kluwer een boek over social media toepassing door financiële dienstverleners, met als titel 'Omarm de octopus' (afbeelding). Sinds 1 augustus 2015 zijn wij met deze Schiedams.nl nieuwsblog begonnen. Op heel toegankelijke wijze willen we via Facebook, Twitter en Instagram een ieder via internet informeren; meer informatie vindt de lezer dan op onze nieuwsblog. We stellen het zeer op prijs als je ons 'liket' op Facebook en of volgt op Twitter en of op Instagram. Alvast dank voor je social media support.

Volg ons ook op facebook en twitter en instagram.  

6 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Jan, goed dat je hier aandacht aan schenkt. Jouw opmerking: "Wij denken dat het beter kan. Zeker ook voor Rotterdam." triggert mij. Wat bedoel je precies en waar denk je dan aan? Want helaas kom je er nergens in jouw artikel op terug. Mvgr, Coen Göebel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Coen, dank je voor je reactie, ik focus me in mijn blogs op Schiedam, maar ik maakte die opmerking idd t.a.v. Rotterdam, denk bijvoorbeeld aan de vindbaarheid van de facebookpagina, in de zoekfunctie van facebook kreeg ik andere pagina's dan de officiële fb pagina voorgeschoteld, dan waarop ik via de website kom.

      Verwijderen
    2. Het aantal volgers op Google+ is laag, idem het aantal abonnees op YouTube. Een..zeker ook.. is ook een reactie op artikel van AD die kopt ... Online goed zichtbaar, Rotterdam bij koplopers... trouwens ook een niet zo goed gekozen kop.. het gaat over sm maar online is meer dan dat..

      Verwijderen
    3. Ha Jan,

      thanks voor de reactie. Op Facebook staan wij met 'Rotterdam' bovenaan de zoekopdracht, in combinatie met keyword 'gemeente' verdwijnen we inderdaad in de copycat ruis.. daar zijn we mee bezig. Blijkt een lastige klus om dergelijke accounts 'aan te pakken', mocht je nog tips hebben? ;)

      Omdat het onderzoek van BuzzCapture zich beperkt tot 'corporate' vul ik graag hier en daar aan: Google+ geniet momenteel onder Rotterdammers te weinig effectief(!) bereik en zetten we inderdaad niet actief in, we richten ons derhalve op meer 'mainstream' platforms zoals Twitter, Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn. Laatste twee platforms worden pas sinds enkele jaren actief 'corporate' ingezet. Op cluster- en themaniveau maken YouTube en Vimeo al veel lander deel uit van de mediamix. Hetzelfde geldt voor Linkedin, onze gemeente is omvangrijk qua clusters en thema's, waardoor we goed aanwezig zijn, maar nog té verspreid qua aantal accounts. De afgelopen jaren zijn de eerste stappen in het verminderen van 'subaccounts' en momenteel starten de daadwerkelijke uitrol van ons 'corporate' account met bijna 15.000 volgers. Dus dat belooft wat ;)

      Al met al denk ik dat we het best redelijk bezig zijn, toch? ;))

      Verwijderen
  3. Dank je Coen, dat je ons mee laat kijken in de social media keuken van Rotterdam, goed inderdaad om focus aan te brengen, succes met de verdere uitrol.

    BeantwoordenVerwijderen