V.r.n.l. in de bak, Witjes, Van Sliedregt en Schiedam24-collega Konings |
door Jan Schrijver
SCHIEDAM - Vandaag was de open dag op de A4-Delft Schiedam voor voetgangers, fietsers, ligfietsers, te snelle hulpmotorfietsers, hondenuitlaters, gratis koffie en chocomelk drinkende en daarvoor in de rij staande Hollanders, studenten met solarvoertuig, aan de fotowedstrijd van Schiedams.nl deelnemende veelkiekers dan wel statiefzeulers, en last but not least selfiemakers (dat alles in willekeurige volgorde) een groot succes. De opkomst was, ondanks het slechte weer, prima. Ruim 6000 telde Rijkswaterstaat er.
In de tunnel had je toch geen last van het gemiezer en ook in het verlaagde 'Midden-Delfland-Schiedam' deel vóór de tunnel, hielden de bezoekers droge voeten. Maar nadat het college van b&w dinsdag jl. de openstellingsvergunning voor de Ketheltunnel heeft afgegeven, is water overigens het enige overgebleven hete hangijzer (na de scheuren in de tunnel) dat het verkeer waarvoor de weg bedoeld is nog kan belemmeren. Wat ons betreft gaat de A4 morgen voor het verkeer open, maar dat is nu aan de minister, zei burgemeester Cor Lamers dinsdag tegen Schiedams.nl.
Er is nog wel het waterprobleem. Er moet veel meer dan voorzien weggepompt worden uit het verlaagde gedeelte van de weg; geen betonnen bak maar een lekke bak. De afvoer die voorzien is, naar de Waterweg, is voor dit brakke van een diepte van 45 meter komende grondwater niet de aangewezen uitweg. Als we al dat water wegpompen zouden er gevaren van grondverzakkingen ook op Schiedams grondgebied kunnen bestaan, denk bijvoorbeeld aan problemen voor de huizen aan de Groeneweg in het buitengebied bij Kethel. Terugpompen de grond in, net zo diep als waar het vandaan komt, is dè optie, aldus John Witjes, Schiedammer en voorzitter van Stichting Batavier, welke stichting alles kritisch volgt rond de aanleg van dit meest besproken stukje snelweg.
'De discussie over het water dat uit de A4-bak (nog vóór de tunnel, met name op grondgebied van gemeente Midden-Delfland maar ook een klein deel op grond van gemeente Schiedam) gepompt moet worden, daar staat de gemeente Schiedam in principe buiten. Hierover wordt de gemeente Midden-Delfland vandaag door de minister geïnformeerd. De gemeente Schiedam wordt hierover aanstaande donderdag geïnformeerd. Lamers zei nog geen idee te hebben hoe die informatie over het waterprobleem zal luiden. Maar, zo benadrukte hij, strikt gezien zijn openstellingsvergunning en het waterprobleem gescheiden trajecten', schreven wij dinsdag. Gemeenteraadslid John van Sliedregt, die we vanmiddag ook in de A4-bak tegenkwamen, heeft hier na donderdag nog geen informatie over gezien. Volgens John Witjes gaat het om zo'n miljoen liter water per dag, of misschien nog wel meer (1,5 miljoen hebben we ook gelezen). Daarvan is overigens meer dan de helft afkomstig uit het verlaagde deel van de A4 dat op Schiedams grondgebied ligt, aldus Witjes.
Schultz van Haegen, de minister van Infrastructuur en Milieu, de bazin dus van Rijkswaterstaat, sprak in antwoorden op Kamervragen over openstelling rond de jaarwisseling. De open dag van vandaag werd gehouden, met zwart op wit als argument van organisator Rijkswaterstaat: 'De nieuwe snelweg tussen Delft en Schiedam gaat binnenkort open voor het wegverkeer'. 'Rond de jaarwisseling' en 'binnenkort', wanneer dan precies stelden wij vandaag nog maar eens dè hamvraag aan de aanwezige persvoorlichtster van Rijkswaterstaat. "Nog niet bekend", was haar reactie. De chocolade die wij ervan konden maken was, dat het erop neerkomt dat de minister er dinsdag over beslist wanneer dit nieuwe stuk A4 opengaat voor het verkeer, nadat zij kennis heeft genomen van de 'water-uitspraak' van het Hoogheemraadschap Delfland. Als de conclusies van het Hoogheemraadschap ertoe leiden dat de minister de openstelling zal uitstellen, dan zal zo'n uitstel een maand of drie in beslag kunnen gaan nemen, aldus Stichting Batavier-voorzitter John Witjes, een uitstel van een week of twee zal namelijk weinig zin hebben. Bij uitstel zal je deskundigen moeten raadplegen en tot juridische uitspraken moeten komen, en adviezen en procedures kosten nu eenmaal tijd.
Gezien de economische belangen zal er, denken wij, wel een of andere pragmatische oplossing gevonden worden, waarmee de snelweg voor het verkeer open kan en - terwijl de 'winkel' open is - de voor onze waterhuishouding nodige 'verbouwing' doorgaat.
- Tekst persbericht Rijkswaterstaat -
Ruim 6000 bezoekers namen een kijkje op de A4 Delft - Schiedam
Aannemerscombinatie A4all, IODS partners en Rijkswaterstaat kijken terug op een succesvolle Open Dag A4 Delft-Schiedam. Vandaag kwamen maar liefst ruim 6000 bezoekers. De dag begon met het hardloopevenement A Run 4 Fun. Vervolgens konden de bezoekers wandelen en fietsen over de nieuwe snelweg. Vele wielrenners reden vandaag een persoonlijk record. Ook was het mogelijk om de tunnel van binnen te bekijken en te genieten van verse erwtensoep uit Midden-Delfland. Het Nuon Solar Team van de TU Delft reed succesvol met hun zonneauto Nuna over het nieuwe asfalt.
In de Ketheltunnel kregen bezoekers informatie over de nieuwe snelweg, de Ketheltunnel en het IODS-programma. De ANWB controleerde en verving indien nodig de verlichting van de fiets.
A Run 4 Fun
IODS partner Provincie Zuid-Holland organiseerde A Run 4 Fun, een uniek hardloopevent op de A4 Delft-Schiedam. Om precies 10.00 uur werd het startschot gegeven. 1500 hardlopers liepen een afstand van 5 of 10 km over het gloednieuwe asfalt.
Gouden Nuon Solarteam in actie
Het Nuon Solar Team van de TU Delft kwam met zijn zonneauto Nuna het nieuwe wegdek testen. De studenten wonnen onlangs in Australië voor de 6de keer de Bridgestone World Solar Challenge en zij zijn hiermee het meest succesvolle zonnerace team ooit. Na de test bracht het publiek een bezoek aan Nuna in de Ketheltunnel.
Samenwerking en verbinding
De A4 is een belangrijke Noord-Zuid route in de Randstad. Voor een betere bereikbaarheid wordt na 63 jaar de A4 tussen Delft en Schiedam gerealiseerd. Dit zorgt binnenkort voor minder verkeer op de A13 tussen Rotterdam en Den Haag en op het regionale wegennet van Delft, Midden-Delfland, Lansingerland en het Westland. De A4 Delft Schiedam is een toonaangevend voorbeeld van de landschappelijke inpassing van de nieuwe rijksweg in de omgeving van Midden-Delfland. Het is onderdeel van het programma ‘Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam (IODS)’, waarmee naast de aanleg van rijksweg A4 Delft-Schiedam is geïnvesteerd in de kwaliteit van Midden-Delfland en het stedelijk gebied tussen Schiedam en Vlaardingen. Door intensieve samenwerking is de snelweg aangelegd in de (half)verdiepte ligging, waardoor de weg vanuit het Midden-Delfland gebied nauwelijks te zien is. Deze bijdrage aan de kwaliteit van de leefomgeving is voor de IODS-partners erg belangrijk.
- Einde tekst Rijkswaterstaat -
Beste lezer, we stellen het zeer op prijs als je onze Facebookpagina Schiedams.nl een duim geeft! En onze Facebookpagina De Schiedammer krijgt natuurlijk ook heel graag jouw waardering. Dan kun je ons nieuws over Schiedam en Schiedammers goed volgen. Bij voorbaat onze dank.
Ben je twitteraar? Volg ons dan hier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten