Binnenkort gaat de tunnel open voor verkeer (foto Gert Struijs) |
door Jan Schrijver
SCHIEDAM - Vandaag heeft het college van b&w de openstellingsvergunning voor de A4-tunnel verleend. Dat houdt in dat het nu aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu is om te bepalen wanneer de A4 voor het verkeer wordt opengesteld. Uitsluitend de Stichting Batavier, die tijdens de inzagetermijn een zienswijze heeft ingediend, kan tegen de openstellingsvergunning naar een hoger rechtsorgaan stappen te weten de Raad van State. Een dergelijke openstaande rechtsgang heeft echter geen opschortende werking. Daarmee is het definitief dat de A4 door Delfland en Schiedam open kan. "Wat ons betreft morgen, maar dat is nu aan de minister", zei burgemeester Cor Lamers vanmiddag tegen de verzamelde pers. Minister Schultz van Haegen had het vandaag in een brief aan de Tweede Kamer over 'rond de jaarwisseling'.
De gemeenteraad, die vanavond commissievergadering heeft, is zojuist in kennis gesteld van het afgeven van de openstellingsvergunning. De vergunning gaat aldus de burgemeester vandaag nog dan wel uiterlijk morgen de deur uit. Het proces van het behandelen van deze vergunning is voor de gemeente "een grote klus geweest", zei Lamers. Het is nog niet vaak voorgekomen dat een gemeente een dergelijke vergunning heeft moeten afgeven, de eerste of tweede keer zal het zijn, aldus de burgemeester. "We hebben er erg veel energie in gestoken als organisatie; maar dat heeft wel als resultaat dat we nu met stelligheid kunnen zeggen dat de tunnel veilig is. We hebben een boekenkast vol aan documentatiemateriaal. We hebben gebruikgemaakt van een onafhankelijke deskundige, een professor, die namens de minister werd ingezet. We hebben een onafhankelijke rapportage over de scheurtjes en de knik die eerder werden vastgesteld. Daaroverheen nog een deskundige rapportage en een second opinion. Vervolgens is er gemonitord en gemonitord en gemonitord. De problemen hebben zich niet opnieuw voorgedaan. Bovendien worden afspraken gemaakt over de voortzetting van de monitoring. Volgens de inzichten die we nu hebben, is de tunnel constructief veilig." Ofwel, er is al het mogelijke aan gedaan om de verkeersgebruikers met een gerust hart de tunnel door te laten gaan.
Er zijn nog wat kleine punten die hersteld moeten worden. Daarbij kun je aldus Lamers denken aan een pijltje dat de verkeerde kant op wijst of een verkeerd geplakte stikker. Tijdens de crisis-oefening bleek een automatische slagboom niet te werken; die moest wel eerst worden hersteld en getest.
De discussie over het water dat uit de A4-bak (nog vóór de tunnel, met name op grondgebied van gemeente Midden-Delfland maar ook een klein deel op grond van gemeente Schiedam) gepompt moet worden, daar staat de gemeente Schiedam in principe buiten. Hierover wordt de gemeente Midden-Delfland vandaag door de minister geïnformeerd. De gemeente Schiedam wordt hierover aanstaande donderdag geïnformeerd. Lamers zei nog geen idee te hebben hoe die informatie over het waterprobleem zal luiden. Maar, zo benadrukte hij, strikt gezien zijn openstellingsvergunning en het waterprobleem gescheiden trajecten.
Lees ook onze update van zaterdag 12-12-2015, die met name over het 'waterprobleem' gaat en de mogelijke vertraging die dat alsnog met zich mee kan brengen.
- Hieronder de volledige tekst van het persbericht van de gemeente Schiedam van 8-12-2015-
Ketheltunnel
is veilig en mag open
Het college van
burgemeester en wethouders van Schiedam verleent de openstellingsvergunning
voor de Ketheltunnel. De landtunnel, die onderdeel is van het traject van
Rijksweg A4 tussen Delft en Schiedam, kan nu door Rijkswaterstaat in gebruik
worden genomen.
De werkzaamheden aan de tunnel bevinden zich in een
afrondende fase. De tunnel kan echter pas open als de gemeente een
openstellingsvergunning afgeeft. Burgemeester Lamers: “De gemeente Schiedam
heeft de aanvraag van Rijkswaterstaat in de afgelopen periode zorgvuldig
beoordeeld. Er is hard gewerkt om een tijdig besluit over het verlenen van de
vergunning mogelijk te maken. De aanvraag kreeg een positief advies van de
Tunnelveiligheidsbeambte, het team Veiligheid en Crisisbeheersing, het team
Vergunningen en Handhaving en de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond. Het
college heeft op basis van deze adviezen en de uitkomsten van het onderzoek het
besluit genomen de openstellingsvergunning voor de Ketheltunnel A4DS te
verlenen.”
Restpunten
De eveneens benodigde omgevingsvergunning werd eerder al verleend.
De eindcontrole op de in de omgevingsvergunning vermelde eisen is onlangs met
positief resultaat doorlopen. Om volledig tegemoet te komen aan de eisen van
beide vergunningen moet een aantal punten nog te worden afgehandeld. Deze zijn
echter niet van dien aard dat ze een veilige ingebruikname van de Ketheltunnel
in de weg staan. Over het afhandelen van de openstaande punten zijn inmiddels
afspraken gemaakt met de tunnelbeheerder. Waar nodig zijn extra
beheermaatregelen getroffen.
Zienswijze
Tijdens de terinzagelegging heeft de gemeente één zienswijze
ontvangen. Deze heeft echter geen betrekking op aspecten die onderdeel zijn van
de openstellingsvergunning. Uit de inhoudelijke beoordeling van de naar voren
gebrachte zorgen betreffende de constructieve veiligheid is gebleken dat de
Ketheltunnel voldoet aan de regelgeving en de eisen uit de verleende
omgevingsvergunning.
- Einde persbericht gemeente Schiedam -
Beste lezer, we stellen het zeer op prijs als je onze Facebookpagina Schiedams.nl een duim geeft! En onze Facebookpagina De Schiedammer krijgt natuurlijk ook heel graag jouw waardering. Dan kun je ons nieuws over Schiedam en Schiedammers goed volgen. Bij voorbaat onze dank.
Ben je twitteraar? Volg ons dan hier.
- Einde persbericht gemeente Schiedam -
Beste lezer, we stellen het zeer op prijs als je onze Facebookpagina Schiedams.nl een duim geeft! En onze Facebookpagina De Schiedammer krijgt natuurlijk ook heel graag jouw waardering. Dan kun je ons nieuws over Schiedam en Schiedammers goed volgen. Bij voorbaat onze dank.
Ben je twitteraar? Volg ons dan hier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten