De Schiedammer Online

maandag 14 maart 2016

Keith Emerson in Schiedam: stak dolk tussen toetsen


"Ik mocht niet naar het concert in Arcade. Het was een andere wereld, waar mijn ouders zich niets bij konden voorstellen."







door Harry de Vries

 


Afgelopen donderdag 10 maart 2016 overleed Keith Emerson (71). Eén derde deel van de legendarische symfonische rockband Emerson, Lake and Palmer (ELP). Hij beroofde zichzelf van het leven in een periode van depressiviteit onder andere terug te voeren op een zenuwprobleem in zijn hand. Daar-door kon hij als pianist en keyboardspeler niet meer het niveau halen dat hij vanaf eind jaren '60 tijdens duizenden liveoptredens en op tientallen studioalbums liet horen. De Japanse toernee die voor de komende weken stond geprogrammeerd zal hem dan ook zwaar te moede zijn geweest, met de genoemde tragische en definitieve beslissing tot gevolg.

Hoe dan ook, Keith Emerson is er niet meer. Terwijl hij er zo'n beetje altijd was in de 57 jaar dat ik op deze aardbol rondloop. Pionier en innovator door zijn gebruik van de Moog-synthesizer en de connectie die hij maakte tussen klassieke muziek en populaire muziek. Daardoor was hij één van de grondleggers van de muziekstroming 'symfonische rock'.  Maar ook een virtuoos pianist, een unieke componist en een bijzondere podiumpersoonlijkheid. De drie keer dat ik ELP in de jaren '70 live zag, zal ik dan ook niet snel vergeten.

De connectie die hij maakte tussen populaire muziek en de klassieke muziek dat is duidelijk. Maar wat is de connectie tussen Keith Emerson en Schiedam? Ik hoor het u denken. Welnu, voordat ELP in 1970 het licht zag, speelde Keith Emerson in The Nice. En dit trio trad in 1968 op in de toenmalige poptempel Arcade aan de Lange Haven 71 in Schiedam. Waar eind jaren '60 en begin jaren '70 ook John Mayall and the Bluesbreakers, Fleetwood Mac en Ten Years After optraden en de Nederlandse grootheden Supersister, Focus, Ekseption, Cuby & The Blizzards en Solution. Vaak georganiseerd door Martin Groenhorst alias DJ Martin Green.

Te gek voor woorden overigens dat deze historie zo matig is gearchiveerd in het gemeentearchief. Gelukkig zijn er Schiedammers die het optreden van The Nice in Arcade hebben bijgewoond, zoals Frans Carree, zelf een begenadigd toetsenist die beïnvloed is door niet alleen Bach maar ook door Emerson. Hij memoriseert: "Het was een zondagmiddagconcert waar ik van mijn ouders niet naar toe mocht. Het was voor hen een andere wereld, waar zij zich niets bij konden voorstellen. Ik ging toch. Stiekem". Er waren die middag zo'n 300 mensen in de Schiedamse poptempel aanwezig en die wisten niet wat ze anderhalf á twee uur lang zagen en hoorden. "Emerson speelde op een relatief simpel en klein model Hammond Organ, de L-100" zo weet Carree nog "en ik stond vooraan bij het podium ademloos en met open mond naar Emerson te kijken. Ik  wist op dat moment dat ik ook zo wilde leren spelen".

Emerson was toen al een podiumpersoonlijkheid die een heel arsenaal aan toetsen meezeulde. (diverse synthesizers, piano's  en orgels) en de raarste dingen uithaalde met vooral zijn orgel. Dat deed hij volgens Carree ook die memorabele middag in Arcade: "Tijdens het nummer 'America' stak hij een dolk tussen de toetsen waardoor de tonen bleven hangen en het orgel bleef doorspelen. Ook smeet Emerson zijn orgel over het toneel waardoor de mechanische veer tegen de ijzeren bak van het Hammond orgel sloeg, met een oorverdovend kabaal ten gevolg". De toetsenist had er ook een handje van om tijdens optredens de Amerikaanse vlag in de brand te steken als protest tegen de Vietnamoorlog. Maar daar had volgens Carree "de brandwacht van Arcade een stokje voor gestoken".

Voor Frans Carree was het een belangrijke middag in zijn ontwikkeling als toetsenist, al kon hij er natuurlijk niets over vertellen toen hij weer thuis kwam. Hij had er immers niet mogen zijn. Ook voor mij was Keith Emerson heel belangrijk. Via de muziek van The Nice en ELP ging ik bijvoorbeeld naar klassieke muziek luisteren. Beide bands verwerkten immers invloeden van bijvoorbeeld
Emerson-kamer in 'hotel Arcade'?
Mussorgsky, Bach en Khachaturian in hun muziek. En via Emerson en consorten ontdekte ik de symfonische en progressieve rock, de muziek die een bindmiddel binnen mijn vriendengroep in de jaren '70 was en nog steeds is.

Wat jammer dat ik dat gedenkwaardige concert op die zondagmiddag eind jaren '60 in Arcade aan de Lange Haven heb gemist. Feit blijft: 'Keith Emerson was here'. Iets voor een 'Emerson Kamer' in het hotel dat binnenkort in de voormalige poptempel Arcade wordt gevestigd? 




Harry de Vries is Schiedammer en blogt over muziek op de muziekblog 'ProgLog AFTERglow'.


We stellen het zeer op prijs als je onze Facebookpagina Schiedams.nl  een duim geeft! En onze Facebookpagina De Schiedammer krijgt natuurlijk ook heel graag jouw waardering. Dan kun je ons nieuws over Schiedam en Schiedammers goed volgen. Bij voorbaat onze dank. 

Ben je twitteraar? Volg ons dan hier.

2 opmerkingen:

  1. Livin' Blues trad ook op in Arcade ergens begin jaren '70.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blue Cheer, the Nice(naast de dolk ook een pop en de Amerkaanse vlag) Fleetwood Mac met Peter Green en nog een hele goeie gitarist.
    De toegangspriizen waren zelfs voor studenten op te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen