De Schiedammer Online

woensdag 2 december 2015

Ik heb netwerk, dus ik besta. Eerst zien, dan geloven

Niet iedereen is, die hij zegt te zijn. Niet iedereen die iemand lijkt te zijn, is iemand. In de 'oude wereld', zeg maar de wereld van vóór social media, was het al zo: name-dropping in een netwerkgesprek, werd door de name-dropper gebruikt om zichzelf neer te zetten. Nu geven connecties, vrienden, volgers de indruk dat iemand bestaat. Maar het is beslist geen wet van Meden en Perzen dat iemand mét een netwerk, daadwerkelijk iemand is.

LinkedIn is een veel gebruikt social medium, dat wij met ReFlex Personeel onder meer voor onze recruitment goed inzetten. Mijn collega Martin Hesselberth en ik schreven er ook over in ons door Kluwer uitgegeven boek over social media 'Omarm de Octopus'. Link met bijvoorbeeld megaconnector Jan Peter Balkenende. Niet dat ik verwacht zaken met hem te doen; de voormalig minister-president zit niet in de verzekeringsbranche, al weet je nooit welke verzekeraar hem in de toekomst als boegbeeld zal aantrekken om zwaar weer te trotseren. Door met hem te linken, met zijn tienduizenden connecties, komen deze connecties een stap dichterbij. Zo zullen meer mensen gedacht hebben; ik zie dat Jan Peter en ik liefst 65 gemeenschappelijke relaties hebben. Maar toch kent hij mij niet.

Iedere gebruiker van het netwerk zal zijn of haar eigen reden hebben om al of niet met personen te linken. Een werkzoekende is uit op een baan. Een schrijver wil zijn boek verkopen. Een consultant zijn gedachtegoed of dat van een ander. Een fabrikant zijn product. Enzovoort. Helaas zal ook dit sociale medium gebruikt worden door dames en heren waarop we niet zitten te wachten. Dames bijvoorbeeld met zogenoemde oneerbare voorstellen, al kun je dat nog een dienst noemen. Het wordt listig als degene die zich of iets aanbiedt, niet diegene is die hij of zij zegt te zijn.

Gisteren werd ik benaderd door ene John Arow (fictieve naam; zijn ‘echte’ naam geef ik je desgevraagd telefonisch), advocaat in Amsterdam. Ach waarom niet, denk je dan. Maar ik ga daar toch beter naar kijken voortaan, want doordat jij een connectie van hem bent, en doordat meer mensen connectie van hem worden, begint de persoon in kwestie te ontstaan, ook als hij geen bestaande persoon is. Ik werd vanmorgen gebeld door een relatie die ook door hem benaderd is via LinkedIn en na de ontstane connectie ook al via een bericht met een concreet ‘nader contact’ verzoek werd benaderd met daarbij 'een erfenis van een naamgenoot' als een heuse ‘trigger’.

‘Ken jij deze man? Ik kan verder niets over hem vinden,’ vroeg mijn relatie. Nee, ik ken de man niet. Ik ben eens nauwkeurig naar zijn profiel gaan kijken. Een keurige foto, de man zittend op een bureau, ingelijste diploma’s op de achtergrond. Maar zo’n foto kan van heel iemand anders zijn (identiteitsfraude is aan de orde van de dag, nietwaar). Een leeg cv, met daarin als enige vermelding ‘solicitor, law’. Aantal connecties 25, en met die van mij eraf, 24. Vijf gemeenschappelijke, waaronder Gerard van Olphen, voorzitter RvB bij Vivat. Tja, nog zo’n nadeel van LinkedIn. We schreven het al in Omarm de Octopus (uitverkocht overigens, dus alleen nog op de tweedehands markt te koop) regel als bedrijf de opvolging ook goed in je social media.

Moraal van het verhaal, wees zorgvuldig met connectieverzoeken, zorgvuldiger dan ik was. Laat ze ook afhangen van je doelstellingen die je met het netwerk hebt. Schroom niet om - zo als het in verzekeringstermen zo fraai heet - naselectie te plegen. Cogito ergo sum. Ik denk, dus ik besta. Maar ga er niet voetstoots van uit dat iemand anders bestaat. Eerst zien, dan geloven.

Jan Schrijver



Beste lezer, in de context van het bovenstaande: wij bestaan, en wie schrijft die blijft. 

We hebben daarvoor wel supporters nodig. En lezers vooral. We stellen het zeer op prijs als je onze Facebookpagina Schiedams.nl  een duim geeft! En onze Facebookpagina De Schiedammer krijgt natuurlijk ook heel graag jouw waardering. Dan kun je ons nieuws over Schiedam en Schiedammers goed volgen. Bij voorbaat onze dank. 

Ben je twitteraar? Volg ons dan hier.  
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten