De Schiedammer Online

maandag 21 september 2015

Politie waarschuwt voor telecom-oplichting door +43 nummer ofwel Oostenrijks nummer

SCHIEDAM - De politie Schiedam waarschuwt voor oplichting via de telefoon. Dat doet de politie door aandacht te vragen voor een melding van de landelijke politie. Bij deze zogenoemde telecomoplichting wordt er gebeld met het volgende nummer: +4382090123258.

Zo te zien lijkt dat een Oostenrijks nummer. Bij gebeld worden door een Oostenrijks nummer gaan er niet direct alarmbellen rinkelen. Je denkt dan veelal aan een plezierige wintersport, waarbij eigenlijk alleen het betalen van de skipas aan het begin van de vakantie een minder momentje was. Maar laat die alarmbellen voortaan dus wél afgaan als er gebeld wordt met een nummer dat begint met 0043 ofwel +43.

De letterlijke waarschuwing van de politie: "Wordt u gebeld door het volgende buitenlandse telefoonnummer: +4382090123258? Neem dan niet op en bel dit nummer niet terug! Aan dit nummer zitten hele hoge kosten verbonden. De politie vraagt gedupeerden om aangifte te doen. Info? Bel 0900-8844. #‎telecomoplichting‬". 

Update: inmiddels zijn er verschillende reacties onder het artikel geplaatst. Het is raadzaam die opmerkingen door te lezen. Daaruit blijkt dat er variatie in het nummer is. Voor een lezer kwam de waarschuwing helaas te laat; bijna tweehonderd euro armer. Je vraagt je toch af, of telecomproviders daar preventief niet iets aan kunnen doen. Als je een telefoon met abonnement koopt, word je uitvoerig voorgelicht over de abonnementskosten. Belminuten, smsjes en databundel. Er wordt o.i. nooit bij verteld dat je door nummers gebeld kunt worden, die jou ongemerkt een rekening in de maag splitsen.


Heb je iets gehad aan dit artikel? Laat het ons weten op Facebook. We stellen het zeer op prijs als je onze Facebookpagina Schiedams.nl  een duim geeft! En onze Facebookpagina De Schiedammer krijgt natuurlijk ook heel graag jouw waardering. Dan kun je ons nieuws over Schiedam en Schiedammers goed volgen. Bij voorbaat onze dank. 

Ben je twitteraar? Volg ons dan hier.


99 opmerkingen:

  1. Gisteravond 09-11-2015 om 02:40 uur is mijn zoon door nr +4382090123282 gebeld. Deze oproep gemist omdat hij sliep... maar gelukkig nu dankzij dit bericht weten we dat dit een oplichttelefoontje had kunnen zijn. Dus voor iedereen die dit leest, weer een telefoonnr om in de gaten te houden.

    Mvg Ilse en Kasper

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks werd ook net gebelt maar nam niet op was aan werk vertrouwde al niet

      Verwijderen
  2. voor mij te laat helaas, €196 armer per ongeluk ingedrukt toen ik mijn telefoon wilde opladen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn dochter is ook tijdens haar slaap gebeld. Ik vraag mij af hoe ze aan haar nummer komen. Ik schrik wel van de hoge kosten in bovenstaand bericht!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn dochter is ook tijdens haar slaap gebeld. Ik vraag mij af hoe ze aan haar nummer komen. Ik schrik wel van de hoge kosten in bovenstaand bericht!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 15-11-2015 23.09 uur gebeld door +43 82090123295, niet opgenomen. Er lijkt dus variatie in het nummer te zitten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. vanochtend gebeld door +39 0109166000 een nr uit Italie, aangezien ik daar niemand ken, dus ook niet opgenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben net gebeld door een prive nummer, iemand met een noord Afrikaans accent, " de prijzen loterij, mijnheer van Eck u worst bedankt " en ze hingen op, ik hen Kpn gebeld en het verhaal doorgegeven. Hoop niet dat dit de zelfde bende is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn dochter is ook net gebeld met nummer+4382090123265 de zoveelste variatie uit Oostenrijk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn dochter is ook net gebeld met nummer+4382090123265 de zoveelste variatie uit Oostenrijk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben ook op 31-10-2015 in de nacht door een oostenrijksnr. gebeld
    nl 004382090123284 gelukkig staan mijn telefoon voor onbekende nr. stil in de nacht.
    Want kan me voorstellen dat als je in je slaap gestoord wordt door je telefoon dat je het met je
    slaperige hoofd opneemt zonder eerst goed te kijken.
    Wellicht is dat ook de reden dat ze (zoals ik in de reacties hierboven ziet) voornamelijk in de nacht bellen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gisteravond om 23.54 uur gebeld door +43 8200123251, niet opgenomen omdat ik ten eerste lag te slapen en omdat ik het nummer niet kende....Dus inderdaad variatie in de nummers.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben 2 weken lang, 1 keer per dag, gebeld met het volgende nummer :009835254584 met de vraag : Do you speak english? Gelijk de hoorn erop gegooid. Politie gebeld en kreeg te horen dat ze daar verder niks mee kunnen. Jammer. Vanaf dat ik de politie heb gebeld heb ik er geen last meer van gehad. Raar of toeval?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat ik me nu afvraag: stel je hebt een voicemail aan staan. Je wordt gebeld 's nachts maar neemt niet op, na een aantal keer overgaan wordt er automatisch opgenomen en komen ze in je voicemail, die blijft behoorlijk lang openstaan. Dan heb je dus contact, ook als je niet opneemt. Wellicht kun je het zo instellen, dat je de voicemail 's nachts uitzet. Wel zo veilig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee een telefoonbeantwoorder ja maar voicemail kost je geen geld

      Verwijderen
    2. zojuist gebeld door nummer +4382090123283
      nadat eergisteravond mijn vriendin al gebeld is door een lang nummer zei ze me gisteren

      Verwijderen
  14. +4382090123293
    Net gebeld door dit nummer. Gelukkig oproep afgewezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook gebeld door een Oostenrijks nummer. Niet opgenomen of terug gebeld.
    Andere variant: +43 820 90 123 261

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ook gebeld door een Oostenrijks nummer. Niet opgenomen of terug gebeld.
    Andere variant: +43 820 90 123 261

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik werd gebeld door weer een ander nummer uit Oosterijk met andere nummer namelijk +4382090123207. Gelukkig vond ik gelijk dat het een vreemd nummer voor mij was. Ging zoeken op t net naar t land nummer kwam toen op deze pagina gelukkig pffffff

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Vanavond om 23:15 gebeld door+43 820 90123278 nam op er werd meteen opgehangen ik moest meteen aan deze truc denken dus heb niet terug gebeld

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Vanavond om 23:15 gebeld door+43 820 90123278 nam op er werd meteen opgehangen ik moest meteen aan deze truc denken dus heb niet terug gebeld

    BeantwoordenVerwijderen
  21. +43 820 90123230 Heeft mij de afgelopen nacht om 4:10 uur gebeld, gelukkig heb ik niet opgenomen, alleen ben ik wel behoorlijk geschrokken!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik werd ook vandaag om 6:00 uur in de ochtend gebeld met nummer +43 82090123296
    Gelukkig heb ik op de verkeerde knop gedrukt.
    Advies: blokkeer Internationale inkomende gesprekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik werd ook vandaag om 6:00 uur in de ochtend gebeld met nummer +43 82090123296
    Gelukkig heb ik op de verkeerde knop gedrukt.
    Advies: blokkeer Internationale inkomende gesprekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ben net ook gebeld door zo een nummer. Ik kon mij gelukkig nog herinneren dat er een tijdje terug iets over op facebook stond.
    Dus niet opgenomen en nummer direct gewist.
    Denk dat dit sowieso een goede tip is......nooit opnemen als je een onbekend nummer ziet! Zeker bij een niet-nederlands nummer.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Vanavond gebeld door een Oostenrijks tel nummer: +4367683112390. Nummer niet te achterhalen
    Gr,

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ook om 23.45 gebeld door nummer +4382090123221

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ook om 23.45 gebeld door nummer +4382090123221

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Net gebeld geworden door +4382090123282. Gelukkig ging hij kort over, waardoor ik de oproep miste.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Zojuist gebeld door nummer +4382090123287. Weer een variant dus. Hij ging kort over, maar mijn telefoon stond al op stil.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Zojuist gebeld door nummer +4382090123287. Weer een variant dus. Hij ging kort over, maar mijn telefoon stond al op stil.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hier vanacht ook gebeld om 04:42 met het nummer +4382090123249. Niets door gehad maar ging Google wat nou het plus 43 was en kwam hier terecht. Gelukkig dus op tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hier vanacht ook gebeld om 04:42 met het nummer +4382090123249. Niets door gehad maar ging Google wat nou het plus 43 was en kwam hier terecht. Gelukkig dus op tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik werd zojuist door dit nummer gebeld +4382090123282 ik heb niet opgenomen gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Zojuist gebeld door +43 820 90123259 niet opgenomen maar hij ging maar 3 sec. Over

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Tip zet in je telefoon als NIET OPNEMEN !

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Om 7.41 door +43 820 90123210 gebeld, gelukkig kwam ik met zoeken meteen op deze website.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Schrok rond een uur of 5 wakker van de tril van me mobiel. Indd gelukkig niet opgenomen. Was het volgende nummer: +4382090123273

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Vanochtend gebeld door het volgende nummer: +4382090123282
    Niet opgenomen. Dank voor het bericht daar ik internationale collegae heb en dus vaak buitenlandse nummer opneem. Gelukkig zat ik in de auto en stond mijn telefoon niet in de carkit.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Vanochtend gebeld door het volgende nummer: +4382090123282
    Niet opgenomen. Dank voor het bericht daar ik internationale collegae heb en dus vaak buitenlandse nummer opneem. Gelukkig zat ik in de auto en stond mijn telefoon niet in de carkit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt het nummer opslaan in ie telefoon en dan het nummer blokkeren probleem opgelost

      Verwijderen
  42. vanmorgen 2 maal gebeld door zelfde soort nummer alleen de laatste cijfers zijn anders, heb niet opgenomen, maar hoe komen ze in hemelsnaam aan mijn nummer.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. vanmorgen 2 maal gebeld door zelfde soort nummer alleen de laatste cijfers zijn anders, heb niet opgenomen, maar hoe komen ze in hemelsnaam aan mijn nummer.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. net ook gebeld door +4382090123268. gelukkig niet opgenomen maar eerst even het nr gegoogled. Bedankt voor deze site!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Afgelopen nacht na half 2 gebeld door dit nummer. Gelukkig niet opgenomen in mijn slaap... ik hoop dat hier meer waarschuwings berichten voor komen op bijv. Social media want ik kan begrijpen dat veel mensen alsnog opnemen of terugbellen. Mvg, Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Gebeld door +4382090123231 uit Oostenrijk

    BeantwoordenVerwijderen
  47. I'm ben afgelopen nacht ook rond 4 uur gebeld door het nummer +4382090123279, maar ik lag te slapen dus nam niet, gelukkig!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. ik werd net om 2.34 ge beld door +4382090123232

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Om 3u47 gebeld door 0043 820 901 232 79

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Hier net gebeld om 16:05 op eerste kerstdag. Telefoonnummer was een variatie: +4382090123269.
    Wilde bijna terug bellen in de veronderstelling dat het mijn zusje uit Engeland kon zijn omdat ik het land nummer niet uit mijn hoofd weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Om 3:57 gebeld door +43 820 90123273. Deze variatie +438209012373 kan dus ook. Heb gelukkig niet opgenomen.
    Wees gewaarschuwd! Deze tip staat hier boven: zet in je telefoon als NIET OPNEMEN !

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Ik ben net gebeld door +43 820 90123287

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Zojuist werd er gebeld met ook een +43 nummer, ging 1x over en werd direct opgehangen. Wou weten uit welk land het kwam en kwam vervolgens hier terecht. Weet gelijk voldoende, dank hiervoor! Vind wel dat er misschien wat meer aandacht voor nodig is aangezien het klaarblijkelijk om vele centen gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Zojuist werd er gebeld met ook een +43 nummer, ging 1x over en werd direct opgehangen. Wou weten uit welk land het kwam en kwam vervolgens hier terecht. Weet gelijk voldoende, dank hiervoor! Vind wel dat er misschien wat meer aandacht voor nodig is aangezien het klaarblijkelijk om vele centen gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Ik ben vanacht op 1 januari om 1:17 gebeld door dit nummer: +43 820 90123277 heb de oproep wel gemist. En toen ik net wakker werd heb ik meteen opgezocht waar +43 vandaan komt en toen kwam ik hier. Ik ben blij dat ik de oproep gemist heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Ben gebeld door +43 82090123299 en heb teruggebeld , maar kreeg te horen ' nummer niet in gebruik?

    BeantwoordenVerwijderen
  57. zojuist gebeld door +43 820 90123267
    ging 1 keer over en er werd direct opgehangen.
    ben het nummer gaan googelen en ben hier uit gekomen.
    dank voor jullie uitleg, ik heb gelukkig niet teruggebeld

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Net gebeld door +43 820 90123278 niet opgenomen

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Ik werd vanmiddag gebeld door een nummer van de Seycellen ook uit voorzorg al niet opgenomen want ik ken daar niemand. Alle voorzichtigheid geboden bij dit soort vreemde nummers. Je bent zo honderden euro's lichter. Betrof nr; +2486420601

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Ik kan het bijna niet geloven, maar dit is mijn tweede bericht die ik hier plaats.
    3 Januari werd ik gebeld door dit nummer +43 820 90123267
    Ging 1 keer over en er werd direct opgehangen
    Nummer komt uit oostenrijk.
    Ik heb niet teruggebeld.
    Zojuist werd ik weer gebeld maar ditmaal door nummer +261 20 55 421 19.
    Ging 1 keer over en weer werd er direct opgehangen.
    Ben gaan googelen en dit nummer komt uit Madagascar.
    Ok ditmaal heb ik niet teruggebeld.
    Word hier nog iets aan gedaan, of blijft dit eindeloos doorgaan.
    Vraag mijzelf af wanneer ik door hun voor de derde keer opgebeld word.
    Want de vraag is niet of, maar wanneer!

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Joris, ik vrees dat er weinig aan gedaan kan worden, en dat wat wij hier met z'n allen doen - elkaar waarschuwen - helpt om hun scoringskansen te verminderen. Daarom bedankt voor jouw reacties en alle andere reacties.

    BeantwoordenVerwijderen
  62. En aan het aantal reacties te zien en meer nog, aan het aantal van vele duizenden lezers van dit artikel, is het een groot probleem, blijken er dus duizenden mensen gebeld door buitenlandse nummers die niet goed zijn thuis te brengen. Het artikel is inmiddels meer dan tienduizend keer gelezen, met gisteren op één dag zo'n duizend lezers erbij. Dat duidt dus op grote activiteit van de internationale telecom-oplichters

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Vandaag gebeld door +2486420601
    Het nummer is afkomstig van de seychellen, en al eerder genoemd op dit forum.
    Aangezien het een 10-cijferig nummer is, met hetzelfde begin als het netnummer uit mijn plaats, vermoedde ik niks en heb ik (de gemiste oproep) teruggebeld. ik kreeg een (belgisch) bandje aan de lijn met de vraag waar ik mijn pakketje wilde ophalen. na 30 sec verbinding verbroken.
    ik vermoedde fraude en kwam op dit forum terecht.
    geen idee wat de gevolgen zijn, wat kan ik doen??

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Gisteren gebeld door +43 820 90123236. Helaas wel opgenomen, werd gelijk opgehangen. Heb vervolgens niet teruggebeld. Moet ik nu vrezen voor mijn centen of "werkt" het alleen als je terugbelt?

    BeantwoordenVerwijderen
  65. +4382090123244
    Mobiel stond uit gelukkig maar. Ik vond die nummer al vreemd want in heel mijn leven ben ik nog nooit gebeld met het nummer +43 na wat opzoeken kwam ik hier

    BeantwoordenVerwijderen
  66. +4382090123211 maar heb gelukkig prepaid dus ze kunnen weinig plukken

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Gebeld door ws nieuwe variant: +4482090123271 gelukkig helder van geest en niet opgenomen

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Net om 00.31 gebeld door zo`n nummer +43 82090123296 . Ging maar 1 keer over en stond gelijk in gemiste oproepen....gelijk gegoogeld en ik kwam het hier tegen....dank U voor de info!Terugbellen doe ik zelf gelukkig nooit! Als iemand me nodig heeft belt ie me maar terug.... wel ff een waarschuwing nu dat ik eerst goed kijk welk nummer me belt!

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Ook door het Oostenrijks nummer gebeld. Niet opgenomen gelukkig....
    Door te googelen kwam ik hier terecht.

    Dank voor de reacties

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Ik ben net gebeld door een oostenrijkse nummer.. gelukkig gegoogled en kwam hier op uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Zelf ben ik al een aantal keer gebeld uit Canada met dit nummer: +1254785218. Na zoeken op het net blijkt het een terreur en marketing nummer te zijn. En een kennis is gebeld met het nummer: +22 8155033939. Hier is het zowel op de vaste telefoon als op mobiel geprobeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  72. Mijn man zojuist gebeld door ook zo'n nr?? +43 82090123293... Is dit oplichting??

    BeantwoordenVerwijderen
  73. net gebeld door het nummer +4382090123245 niet opgenomen

    BeantwoordenVerwijderen
  74. +4382090123266 ben ik net twee maal door gebeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Gemiste oproep van +43 820 90123217. Via Google kwam ik op deze site uit, dank voor de informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  76. Oude telefoon net opgestart, 27 december 2015 een gemiste oproep van +43 820 9 0123 291, als ik de reacties zo terug lees lijkt het oplopend

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Ik vraag me af wat je via een telefoonlijn kunt bewerkstelligen, iemand een idee hoe dit exact werkt?

    BeantwoordenVerwijderen
  78. Net gebeld door +43 662 829201129, weer een variant? Ik heb vanwege de vele waarschuwingen op Facebook over buitenlandse nummers niet opgenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Deze week een aantal keren gebeld door +43 6649372660, gelukkig niet opgenomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  80. Hey, zojuist ook gebeld met zo'n nummer met +43... maar dan op de huistelefoon, als je dan opneemt, kan er dan ook geld ergens vanaf gaan of werkt het alleen als je op mobiel gebeld bent?

    BeantwoordenVerwijderen
  81. Leg eens uit hoe dit technisch kan alsjeblieft? Volgens mij kan je alleen maar als ontvanger betalen als je in het buitenland gebeld wordt en niet op de vaste lijn, tenzij je een collect call toestaat. Het lijkt een hoax. Ook vreemd dat de politie niet zelf waarschuwt.

    BeantwoordenVerwijderen
  82. Lijkt mij gedeeltelijk broodje aap. Indien iemand mij belt zijn er nooit kosten aan verbonden. Wel indien ik hem terug bel.

    BeantwoordenVerwijderen
  83. Gisteren op gebeld door nr 39 324 6850291 niet opgenomen .Vind wel vreemd dat je wel opneemt ,je daardoor kosten kan in rekening worden gebracht !

    BeantwoordenVerwijderen
  84. Is een broodje aap, alleen mensen die zo dom zijn om terug te bellen kost het geld. Het is niet mogelijk dat je als ontvanger moet betalen, tenzij je zelf in het buitenland bent. Grote Hoax dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  85. Wat vindt de KPN hier van. Is dit mogelijk zonder terug bellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  86. Zojuist ook gebeld. Het is geen hoax, in zoverre dat de scam is dat men hoopt dat je het nummer terug gaat bellen. Dan kom je op een dure betaallijn. Je kan echter geen kosten krijgen door op te nemen, ook niet als hij op je telefoonbeantwoorder terecht komt. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken, je hoeft het nummer ook niet te blokkeren. Dat heeft sowieso geen zin omdat continu wisselende nummers worden gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  87. ik ben gebeld door 0043351452532 ik ga wél terugbellen want ik zie dat alle eerdere nummers hier 820 al 'netnummer'gemeen hebben. Dit kan dun een oude wintersport bekende zijn waar maar sporadisch kontakt mee was. vind ook geen waarschuwing voor dit nummer. wat wel vervelendis, dat ik op t net geen zoekmachine vind voor netnummers b.v. in dit geval 351 0f 0351

    BeantwoordenVerwijderen
  88. O ja, sorry ...heb wel een waarschuwing gevonden voor een nummer dat me ook 2 keer belde .00442854126574 die bel ik dus niet. EErder de week door een 0088 nummer. Die was ik wel zo naief om terug te bellen. heft me in 1.8 minut 6 euro nog wat gekost. Waren wel bedriegers, dat was de eerste en enige keer dat ik erin trapte. Vodaphone gaat dit crediteren. Maar pas na dat mn rekening behandeld wordt in april kan dit gemeld worden. GEDOE!! wordt dus agenda werk.
    ....Heb nog geen gehoor gehad bij bellen Oostenrijks nummer ( heb wel laatste nummer hier gevingeerd uit privacy redenen....misschien een betrouwbare nummer.)

    BeantwoordenVerwijderen
  89. ben alle ruim aantal keer gebeld, was steeds niet thuis of sliep. gelukkig bel ik nooit onbekend nr. terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  90. Ik ben gebeld door telefoonnummer 0435776790. Dit komt uit Australia. Eerst hoor je alleen ruis en achtergrond geluid. Als je je naam noemt dan krijg je een zogenaamde medewerker van Microsoft aan de telefoon, die gebrekkig Engels spreekt. Ze doet voorkomen dat er een zogenaamd probleem is met de software van Microsoft op jouw computer. Ze vraagt of je bepaalde handelingen wilt doen op jouw computer zodat ze via de webcam van jouw laptop of computer jouw toetsenbord kan zien en dus zien op welke site je welke inlogcodes gebruikt.
    Tip: als je je webcam niet gebruikt op je computer plak deze dan af.

    BeantwoordenVerwijderen
  91. Ik ben net gebeld door +43 2284 0807, is dit fraude? Niet opgenomen.

    BeantwoordenVerwijderen