De Schiedammer Online

maandag 16 november 2015

Kamerleden pro intercity en pro Station Kethel

Vragen aan Dijksma over intercitystatus Schiedam
SCHIEDAM - Zodra er geen treinen meer rijden van Hoek van Holland naar Rotterdam, kunnen die sporen gebruikt worden voor treinen om elkaar tussen Schiedam en Rotterdam in te halen. Daardoor kunnen de intercity's in Schiedam blijven stoppen en daardoor wordt station Kethel betaalbaarder dan ooit. Kamerleden hebben hierover vragen gesteld aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu.

De Tweede Kamerfracties van ChristenUnie en VVD hebben Kamer-vragen gesteld over capaciteitsknelpunten op het traject Den Haag-Rotterdam, waardoor Schiedam Centrum zijn status als intercitystation dreigt te verliezen. De treinfrequentie tussen Rotterdam en Den Haag moet toenemen. Daartoe wil men de seinen aanpassen en Schiedam-Centrum opheffen als intercitystation. Meer intercity's (van zes naar acht per uur), die dan echter niet meer stoppen in Schiedam. Dat moet anders kunnen, vindt Carla Dik van de CU. Schiedam is reeds een belangrijk overstapstation en wordt dat nog meer als de metro over enige tijd tot Hoek van Holland wordt doorgetrokken. Zodra de Hoekse lijn klaar is, zijn er geen Hoekse NS-treinen meer die na Schiedam-Centraal richting hun eindpunt Rotterdam-Centraal rijden. Daarmee komt er een dubbelspoor vrij te liggen. Dat kan volgens Betty de Boer van de VVD handig gebruikt worden voor inhaalbewegingen van treinen tussen Schiedam en Rotterdam vice versa.

De Kamerleden hebben staatssecretaris Sharon Dijksma om een reactie gevraagd. En passant wordt een lans gebroken voor het realiseren van station Kethel. Dat zou - door het vrijkomen van de sporen van de Hoekse Lijn - tegen een lagere investering te realiseren zijn dan in vorige situaties toen het geplande station steeds werd afgeschoten (de dubbele baan op de 's-Gravelandseweg onder het beoogde station werd jaren geleden wel al gerealiseerd, met de mogelijkheid om de tram het spoor te laten kruisen).

Lees meer in het vakblad voor railbedrijven SpoorPro.nl



1 opmerking:

  1. Schiedam centrum moet intercitystation blijven.
    Station Kethel is absurd.

    BeantwoordenVerwijderen