De Schiedammer Online

donderdag 12 november 2015

Crowdfundingactie voor Schiedams Boekhuis mislukt; "Maar ik geef het niet op", zegt Annette

SCHIEDAM - Annette Jongen heeft eind van de middag haar 105 investeerders die via crowdfunding een bedrag hadden gestort, een bericht gestuurd dat zij hun geld teruggestort krijgen, omdat de crowdfunding mislukt is. Het streefbedrag van 40.000 euro is niet gehaald. Daarna is in overleg met haar adviseur René Janssen nog gepoogd het streefbedrag te verlagen, maar daaraan moesten alle investeerders hun zegen geven. Een crowdfundingactie verloopt namelijk volgens strikte regels, waarvan dit er een is. Niet alle investeerders hebben hun goedkeuring gegeven. Annette Jongen laat het hoofd nog niet zakken. Ze gaat op een andere manier proberen haar zaak toch op de rit te krijgen. Hieronder lees je de door haar opgestelde persverklaring.

- Persbericht -


De crowdfunding campagne die op 5 augustus 2015 werd gestart had in eerste instantie een  streefbedrag van € 40.000,-- om de oprichting van het Schiedams Boekhuis mogelijk te maken.
Kort na 19 september jl. meldde zich een ondernemerscoach die mij wilde bijstaan met het bereiken van de door mij gestelde doelen. Met deze coach heb ik mijn bedrijfsplan bijgesteld en aangescherpt waardoor het concept nog meer kans van slagen heeft.
Wat restte was de financiering. Tijdens de loop van de campagne werd duidelijk dat deze wijze van crowdfunding binnen Schiedam niet tot het gewenste streefbedrag zou leiden. Het zou breder getrokken moeten worden, dus buiten Schiedam. De tijd om hiervoor om te schakelen was echter te beperkt, bovendien was het doel van het Schiedams Boekhuis qua marketing om binnen Schiedam te opereren.
Een mogelijkheid was om het streefbedrag naar beneden bij te stellen, en voor de ontbrekende gelden een externe financiering te “regelen” of een externe grotere investeerder te vinden.
Mijn coach is in overleg gegaan met CrowdAboutNow en het streefbedrag kon naar beneden worden bijgesteld, maar hiervoor dienden wel álle investeerders hun akkoord te geven. Van de 105 investeerders hebben uiteindelijk twee investeerders niet gereageerd (kunnen reageren) en is één investeerder niet akkoord gegaan. Indien alle investeerders gereageerd hadden, dan had mijn coach met de weigeraar het gesprek aan kunnen gaan om hiervoor een oplossing te vinden. Daarnaast meldde een groot Schiedams bedrijf, dat hoewel zij het concept een warm hart toedragen en de meerwaarde zien, toch niet zullen investeren omdat zij de voorkeur geven aan non-profitinstellingen.
Hoe nu verder?
Doordat Crowdaboutnow aan wettelijke regelgeving gebonden (AFM-vergunning) is, kunnen zij niet anders dan per heden alle investeerders hun volledige inleg te retourneren.
Volgende week ga ik met mijn coach in overleg op welke wijze we de haalbaarheid van een definitieve start kunnen aanvliegen. Middels een beperkte (nieuwe) crowdfundactie door het gesprek met de eerdere investeerders aan te gaan of middels een externe bedrijfsfinanciering of investeerder.
Kortom, ik geef het Schiedams Boekhuis niet op! U hoort nog van mij!
Rest mij mijn dank uit te spreken aan iedereen die in het concept en in mij geloven, en iedereen die mij met raad en daad gesteund hebben.

- Einde persbericht - 

Investeerders kregen inmiddels het volgende e-mailtje van CrowdAboutNow:

"Je hebt onlangs een investering gedaan in Schiedams Boekhuis.
Het is Schiedams Boekhuis niet gelukt om binnen de vastgestelde termijn 100% van het doelbedrag via CrowdAboutNow te verzamelen. Daarom wordt je investering teruggestort. Het geld wordt teruggestort op de rekening die staat ingesteld in je account. Heb je nog vragen? Neem contact met ons op via contact@crowdaboutnow.com
          
Met vriendelijke groet,
          
Het CrowdAboutNow Team"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten