De Schiedammer Online

maandag 23 november 2015

Filmfestival IFFR heeft de grote naam, SZFF is minstens zo leuk, dit weekend in Schiedam

SCHIEDAM - Jan Schrijver verzorgt op de datingsite Match4Me.nl tweewekelijks een blog. Hij publiceerde er zojuist een bijdrage, waarin hij de aandacht vestigt op Schiedam en haar heel erg leuke filmfestival, dat komende weekeinde op het programma staat. Ook leuk om te lezen voor Schiedammers die trots zijn op hun stad en of hun filmfestival. 

"Komend weekeinde staat in mijn woonplaats het grootste gratis filmfestival van ons land op het programma. Voor het elfde achtereenvolgende jaar, dus beslist geen eendagsvlieg. Het is nu voor het vierde jaar dat ik dit vierdaagse festival ga bezoeken. De eerste zeven jaar heb ik verstek laten gaan. Waarom? Omdat de naam me niet aanstond: Suikerzoet Film Festival. Dat heeft iets van ondragelijke vrouwenfilms aan elkaar geborduurd tot een niet om aan te zien breiwerk, een misselijk makende onverteerbare brij van tranen. Ik heb me schromelijk vergist: dan wel: ze hebben ooit een verkeerde naam verzonnen. Hoe dan ook, inmiddels weet ik beter.

Wat het wel is: vier dagen lang genieten van filmhuisfilms, niet alleen in het moderne in een voormalig jeneverpakhuis gevestigde filmhuis dat deze stad rijk is, het Wennekerpand. Maar ook in diverse historische locaties, zoals de Grote - of St-Janskerk (voor alle duidelijkheid dit is 1 kerk), de Havenkerk (waar zaterdagavond na de laatste film de afterparty losbarst, dansen dansen dansen dus), de Korenbeurs (de historische handelsplek die door Jan des Bouvrie werd gemoderniseerd, waar zijn woonwinkel echter geen hout sneed. Nu is er sinds kort de Bibliotheek gevestigd) en de St. Joris Doele, een pand waar ooit de schutterij gevestigd was. Maar ook bij een echtpaar thuis dat een schoolgebouw tot woning heeft omgebouwd en in een van de lokalen een thuisbioscoop heeft, normaal gesproken voor vrienden en bekenden. Of in de voormalige bioscoop Monopole, die daarna jarenlang dansschool was, maar tijdens het festival weer dienst doet als filmzaal.

Met heel veel onbekend werk, maar ook bekendere films als 'Birdman' of 'Bloed, Zweet en Tranen' en heel erg mainstream films als 'Boskampi's' en 'Gooische Vrouwen 2'. Gelukkig ook films uit Israël, Frankrijk, Zuid-Korea, Zweden, India, België, Nieuw-Zeeland en Brazilië, om maar een enkele landen te noemen, naast uiteraard veelproducent de VS. Het IFFR heeft de grote naam, maar het SZFF is minstens zo leuk. Ik maak hier graag enige promotie voor het festival, al heb ik er persoonlijk geen enkel belang bij. Behalve dat ik mijn enthousiasme graag met jullie deel. Behalve dat ik het zonde vind dat de zalen soms maar voor de helft gevuld zijn.

Je kunt er gewoon bij. Kaartjes kopen hoeft niet. Je loopt zo naar binnen, tenzij de zaal vol is. Kwestie van op tijd komen, want wie het eerst komt die het eerst maalt. Reserveren is niet mogelijk. En als het eens gebeurt dat de zaal vol is (is mij 1 keer gebeurd) dan loop je gewoon een gebouw verder in het centrum van Schiedam, waar alles op loopafstand ligt.

Mocht je interesse hebben in het programma, kijk dan op www.suikerzoetfilmfestival.nl. Afspreken is niet zo handig, want van films genieten doe je in stilte. Er tussen door dan wel na afloop iets drinken, is wellicht wel leuk. Degenen die daarvoor voelen, vrouwen en mannen, als je van plan bent te komen en mij onder deze blog dan wel in een persoonlijk berichtje je mobiele nummer doorgeeft, zal ik een whatsappgroep aanmaken. Wat daaruit voor suikerzoete contacten ontstaan? We zien wel"

Beste lezer, we stellen het zeer op prijs als je onze Facebookpagina  een duim geeft! Bij voorbaat dank.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten