De Schiedammer Online

woensdag 25 november 2015

Rijkswaterstaat vindt A4-tunnel veilig; gemeente moet vergunning afgeven; maar DSB vindt van niet


Hoe lang blijft dit nog 'voetgangersgebied'?


door Peter Joore (foto Gert Struijs)


De Stichting Batavier (DSB), zetelend in Schiedam ziet zich als een morele luis in de pels van Rijkswaterstaat en huidig minister Melanie Schultz van Haegen als het gaat om de zwaar vertraagde – ruim een halve eeuw - aanleg van de snelweg A4 Delft-Schiedam. Werd al melding gemaakt over het beperkt en onvolledig terug planten van bomen, de ware problemen komen "deze week" aan de oppervlakte. Los nog van doemgedachten op termijn, die het milieu verder aantasten en rampen met zich mee kan brengen.

Ondeugdelijke constructie
In een brief van 22 november aan het college van B&W van Schiedam, laat DSB weten dat bij het verlenen van de openstellingsvergunning de risico’s van een ondeugdelijke constructie dienen te worden meegenomen. De kritiek is niet nieuw en dateert van juli 2013, naar aanleiding van uitlatingen van civiel ingenieur de heer Ad de Kanter, met betrekking tot de “knik” in de tunnelwand: die zou onvoldoende wapening hebben.

DSB-voorzitter John Witjes: ‘Er is uit stukken van de gemeente Schiedam gebleken dat in 2014 omvangrijke scheurvorming in de Ketheltunnel op de plek van de “knik” heeft plaatsgevonden. Verder loszittende betonschollen (ten gevolge zoutaantasting of – later – mechanische schade). Dit werd preventief opgelost door uitzagen beton en aanbrengen van haarspelden over een totale lengte van 330 meter.'

DSB heeft gerede twijfel of hiermee aan de voorschriften is voldaan. Witjes: ‘De aannemer heeft de schade niet aan de gemeente gemeld. Deze kwam pas aan het licht toen een bouwinspecteur van de gemeente medio 2015 zag dat de wand uitgebreid gerepareerd werd. De aannemer werd geconfronteerd met ter plekke gemaakte foto’s en deed pas toen aangifte. Het paard achter de wagen en de gemeente Schiedam heeft haar controlerende taak onvoldoende kunnen uitvoeren.’
‘Vreemd is ook dat de bouwinspecteur pas een half jaar later (op 14 augustus 2015) heeft laten weten “in te stemmen met de wijze van reparatie”. Wel zette hij vraagtekens bij de oorzaak van de schade. Die was en is namelijk nog altijd onbekend.’

‘De gemeente heeft voorts niet aangedrongen op grondige inspectie van alle tunnelmoten op constructieve problemen en een rapport daarover. Ook heeft men zelf controle uitgevoerd. Slechts is de aannemer gewezen op zijn verantwoordelijkheid.’

Kortom: de tunnel had van A tot Z minutieus onderzocht moeten worden op gebreken en de (mogelijke) oorzaken ervan. Dit is nagelaten en volgens DSB kan op grond hiervan de openstellingsvergunning niet worden verleend.

John Witjes: ‘Op 9 december wordt de openstellingsvergunning verleend. En die gaat er komen, wat er ook gebeurt. Minister Melanie Schultz van Haegen is er alles aan gelegen op 18 december het lint door te knippen. Daarvoor heeft ze zich altijd hard gemaakt. Gezichtsverlies, door de openstelling te verlaten, zou pijnlijk zijn voor haar.’

John Witjes: ‘de constructieve veiligheid van de tunnel is ernstig in het geding. Dit zou in de toekomst kunnen leiden tot verlies van mensenlevens bij instorting. Los nog van een dan onbelangrijke factor als vernietiging van overheids- en gemeenschapsgelden.’
De Stichting Batavier waakt als een terriër, dat alle afspraken over de snelweg integraal worden nagekomen. Deze afspraken liggen vast in het Convenant IODS van 23 juni 2006, het Tracébesluit en de bestuurlijke overeenkomst IODS. Beide van 2 september 2010.
Batavier staat voor: Stichting Bewaking Afspraken Tracébesluit/Bestuursovereenkomst A4 Delft-Schiedam


Reactie Rijkswaterstaat
Volgens Rijkswaterstaat is de A4-tunnel veilig, heeft de aannemerscombinatie A4All de scheurvorming aan deze dienst gemeld en is de schade vorig jaar hersteld. Met de gemeente is afgesproken dat de locatie van de gerepareerde scheuren in de gaten wordt gehouden. Volgens Rijkswaterstaat wijzen metingen uit dat er geen nieuwe scheuren zijn bijgekomen. Over twee weken moet de gemeente beslissen over het al dan niet afgeven voor de vergunning voor de A4. Zonder vergunning geen verkeer.



Beste lezer, we stellen het zeer op prijs als je onze Facebookpagina Schiedams.nl  een duim geeft! En onze Facebookpagina De Schiedammer krijgt natuurlijk ook heel graag jouw waardering. Dan kun je ons nieuws over Schiedam en Schiedammers goed volgen. Bij voorbaat onze dank. 
Ben je twitteraar? Dan vind je ons hier.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten